Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

20 tvingas bort från JG Communication

Publicerad: 13 november 2012, 12:19

Christian Sahlgren, vd på JG Communication.

Ett tjugotal anställda kommer att få lämna JG Communication. Detta efter storkunden Ericssons beslut att minska sina inköp av kommunikationstjänster från kundtidningsföretaget. – Det är ett tungt besked som vi nu går ut med, säger Christian Sahlgren, vd på JG Communication.


JG Communication har sedan åtta år tillbaka haft ett omfattande samarbete med Ericsson, både för intern och extern kommunikation i en mängd olika kanaler.

Nu väljer storkunden att dra ned på sina inköp av kommunikationstjänster, vilket får konsekvenser för bemanningen på JG Communication. Tjugo tjänster kommer att beröras av Ericssons minskade inköp.

JG Communication kvarstår som ”preferred supplier” och Ericsson kommer fortsatt att vara JG Communications största kund.

Vilka uppdrag som berörs och hur många medarbetare som sägs upp är inte klart i dagsläget.

Ericssons besked kommer som en del av de kommande besparingar som telekomjätten meddelade att man kommer att genomföra framöver. Under förmiddagen fick medarbetarna på JG Communication veta att uppsägningar är att vänta.
– Det har gått jättefort och det är ett jättetufft besked att ge. De vill sänka kostnaderna, men jag är absolut förvånad av deras beslut. I efterhand kan man se den information som företaget gick ut med i förra veckan som ett tecken på att besparingarna också skulle drabba oss, säger Christian Sahlgren till Resumé.

Hur har medarbetarna reagerat?
– Det är klart att det här är jättetråkigt för alla inblandade.

Vilka tjänser kommer att drabbas?
– Det vet vi inte i dagsläget. Det här är en process som ligger framåt i tiden och vi ska se till att informera våra anställda löpande.

Ni skär ned med ett tjugotal tjänster från dagens 120. Vad kommer det här innebär för JG Communications verksamhet?
– Vi kommer att jobba mindre åt Ericsson som är vår största kund. Vi agerar på en marknad som är växande, vilket är ett ljus i mörkret. Det här är en stor förändring. När vår största kund gör sådana här besparingar drabbas vi direkt.

Är det här besviset på riskerna när en enskild kund har för stor betydelse?
– Så är det absolut. Men vi står starka trots allt. Vi kommer att få jobba annorlunda framöver.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.