Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

2007 – amatörernas år och nyheternas förfall

Publicerad: 28 december 2007, 13:38

2007 var amatörernas år, det var säljarnas marknad och nyheternas förfall. Men det var också året då Gunnar Strömblad tappade glorian, gratistidningarna kollapsade och TV4 gav begreppet egna nyheter en ny innebörd. Resumé listar tio trender som styrde medieutvecklingen det gångna året.


"Bloggtrenden förstärktes och etablerade sajter försökte valla in bloggarskocken i sina fållor", skriver Resumés Leif Holmkvist som har listat årets mediatrender.

1. Amatörerna tog vara på teknikmöjligheterna bättre än de flesta gamla medieföretag. Bloggtrenden förstärktes och etablerade sajter försökte valla in bloggarskocken i sina fållor. Få bloggare tjänar pengar utan bas i en trovärdig mediemiljö med mycket trafik. Vi fick en ny PO, Yrsa Stenius, som tafsade på yttrandefriheten genom att vilja hyfsa tonläget på den lekplats där alla skriker högst.

2. Fenomenet Facebook visar vikten av att dominera massbeteendet efter ett tekniksprång, en paradox på nätet där samtidigt den långa svansens affärslogik råder. Facebook är första steget på vägen mot personliga hemsidor där egen dagbok, socialt nätverkande och nyhetssamlande samsas. Amatörerna skapar sajten, proffsen får bidra endast om de är tillräckligt bra.

3. Högkonjunkturen gick in på sitt fjärde år och de etablerade medierna tjänade bra med pengar utan att behöva anstränga sig. Men annonsboomen lyfter av det viktiga omvandlingstrycket, vilket kan straffa sig när marknaden viker. Den traditionella mediemarknaden omsatte 32 miljarder kronor och IRM bedömer att den ökar med tre procent till 33 miljarder nästa år.

4. Gratistrenden har helt logiskt flyttat från papper till nätet. Efter tolv vinstrika år sviktar svenska Metro och börjar banta utgivningen. Möjligen famlar Schibsted efter plånboken när Metroaktien fallit under femman. Det egna fiaskot Punkt SE kostar över 200 miljoner på ett år och är en ful fläck i den hyllade Sverigechefen Gunnar Strömblads protokoll. Bonnier har bränt över 500 miljoner på City som nu börjat nedmonteringen.

5. Kvällspressen fortsätter rasa i raskare takt än tidigare år. I torsdags toppade båda tidningarna löpet med det egna dvd-erbjudandet. När egna nyheter är för dyra, skvallret ligger på nätet och tv-bolagen köpt sporten tvingas kvällspressen exploatera sin främsta tillgång: ögon- och grepphöjd i kassalinjen. Samtidigt saknas en bra modell för att ta betalt på nätet, trenden är snarare att överge det låsta materialet.

6. Egna nyheter blir allt ovanligare. De är dyra att jaga fram och kopieras snabbt av andra på nätet. När samma nyheter vaskas runt i allt fler medier försvagas granskningen, journalistiken och vår kunskap om världen. TV4 skapade fler rubriker kring Trond och Schenström än i sin granskande roll. SVT stylar hellre om Aktuellt än satsar på egen nyhetsjakt. Och radiochefen Kerstin Brunnberg minns inte på rak arm en enda egen nyhet från Ekot.

7. Landsortstidningarna fortsätter att må oförtjänt bra. Tidningar som ogärna ändrar ett vinnande koncept har marginaler över 20 procent. Stampens skickliga omstrukturering av landsortspressen, följd av Mittmedias köp av Dalarnas Tidningar, har fastställt spelplanen för lång tid. Nu återstår att förnya företagen för att värna de starka varumärkena   och bygga nästa generations kundlojalitet.

8. Tv-marknaden laddar för nästa språng till hdtv och nya boxköp för luttrade kunder sedan regeringen enats om frekvensfördelningen mellan tv och telekom. TV4:s flerkanalsstrategi, Boxers sega monopol och Telias iptv-succé skapade fjolårets vinnare. SVT kämpar desperat för att behålla tittartidsandelar genom fler repriser och ökade möjligheter till time-shift.

9. Bonnier genomgår ett generationsskifte och tvingar fram samarbeten inom koncernen. Sydsvenskan tar hand om Skåne, Expressen och City integrerar och TV4 jagar samarbeten med motspänstiga DN och DI, som valde TV8 som nödutgång för sin misslyckade tv-satsning. Med Jonas Bonnier som vd väntar nätutveckling och nya affärer även inom tidskriftssektorn.

10. Regeringen har efter lång tövan fått styrsel på mediepolitiken. Men de stora frågorna råder EU över: reklamregler, Boxermonopol, tv-direktiv och presstöd. Public service och privatradion är under utredning, frågan om nya tillstånd i marknätet har flyttats till Radio- och tv-verket och den knepiga frågan om hur Boxers monopol ska brytas har regeringen överlåtit till marknadens aktörer.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.