Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”2016 var ängslighetens år”

Publicerad: 22 december 2016, 15:45

Axel Pileby, Désirée Maurd och David Sandström

Glöm julklappsrim och tomteluvor. Branschpersonligheterna Axel Pileby, Désirée Maurd och David Sandström delar med sig av sina uppgångar och dalar under året som gått.


Ämnen i artikeln:

David SandströmDésirée Maurd

Axel Pileby, reporter och programledare TV4 Sport

Årets mest samtida?
"Att lätta samvetet och stötta någon eller något genom att använda en hashtag i stället för att göra något på riktigt."

Årets ängsligaste?
"Svenska fotbollförbundet stängde av IFK Göteborgs tränare Jörgen Lennartsson i en match efter att han sparkat sönder ett ställ med vattenflaskor efter en match mot Gefle. Herregud."

Årets upplevelse:
"Utan konkurrens Glenn Hyséns GT-krönika med rubriken "Därför älskar jag att titta på Beckfilmerna". Ett av många guldkorn i texten: "Även han obducenten är så jävla grym, han är en tunnhårig göteborgare som undrar 'vad fan, här ligger det och flyter en leverbit. Vad är det för något?' Han är sketgo". Läsupplevelsen kompletteras naturligtvis med Glenns topp 5-lista över de fem bästa Beck-filmerna."

Årets klyscha:
"Han må vara en god vän till mig och en lysande tv-reporter, men sånt kan man inte alltid ta hänsyn till. Gå in på Viasat-Johan Kücükaslans Twitter, blunda, peka. Det var bättre förr."

Årets story:
"Det görs väldigt mycket bra sportjournalistik som får alldeles för lite uppmärksamhet. Expressens Ludvig Holmberg är en av Sveriges bästa journalister och hans reportage "Chefen - så blev Zlatan mäktigast" är en av årets bästa texter - alla kategorier."

Årets reklam:
"Canal Digitals reklamfilmer i kampanjen "Att se på tv är viktigare än man tror" är ju genialiska. Och alla scouter får ursäkta: den senaste där ett gäng scouter hjälper en mördare att frakta bort ett lik är lysande. Skrattar högt varje gång."

Årets dumhet:
"Här går det inte att komma ifrån besluten som togs i säsongens näst sista avsnitt av Paradise Hotel. Hur i hela fridens namn kunde Anna ge sin ros till Sebbe!? Och varför gav sedan Sebbe bort segern till Hampus!? Overkliga beslut, overklig underhållning, overklig dumhet. Ge mig nästa säsong nu!!!"

Årets drama:
"Torsdagen den 10 november klockan 22.38. Äldrevården diskuterades i SVT:s Opinion Live när Bert Karlsson fick feeling, reste sig från sin publikplats och gick fram för att delta i debatten. Avspisningen han sedan fick från programledaren Belinda Olsson är tv-historia. Karlsson fick lomma tillbaka med svansen mellan benen och jag har fortfarande handen i popcorn-skålen."

Nästa år lovar jag:
"...att Kumba M'bye gör supersuccé i Så mycket bättre om hon är med!"

Det ska jag göra i jul:
"Se på när morsan och farsan bråkar om huruvida julmusten ska serveras direkt från flaska eller upphälld i bringare. Tidigare år har morsans "Det ser inte snyggt ut" vunnit på knockout mot farsans desperata "kolsyran försvinner"-argument. Härligt med julefrid!"

Désirée Maurd, strategichef Juno PR

Årets mest samtida?
"Faktaresistens"

Årets ängsligaste?
"Alla i hela världen, hoppas jag. Viktigt att vara ängslig inför vår närmaste framtid."

Årets upplevelse:
"VR! Skoja."

Årets klyscha:
"Begreppet "svenska värderingar"

Årets story:
"Huma Abedins liv"

Årets reklam:
"#jagärhär"

Årets dumhet:
"Svårt att välja i dumhetsfloden men tar ändå Trumps "Man of the Year"-tal"

Årets drama:
"Feminismen och motvinden (Som också är ett mycket bra avsnitt av Konflikt i P1. Lyssna på det!)"

Nästa år lovar jag:
"Att reducera antalet utropstecken i mail med 50%"

Det ska jag göra i jul:
"Leta efter min pappas försvunna räv och läsa Argonauterna"

David Sandström, avgående vd DDB Stockholm

Årets mest samtida?
"Trump, Brexit och alla de andra symbolerna för en just nu polariserad värld."

Årets ängsligaste?
"Det mesta faktiskt. 2016 var ängslighetens år."

Årets upplevelse:
"När AI:n AlphaGo slår den mänskliga världsmästaren i Go. Tror det betydde mer än vi idag kan ana."

Årets klyscha:
"Vår budget är kraftigt reducerad, så vi behöver tänka smart".

Årets story:
"Tråkigt nog debatten kring vad som är sant respektive falskt i i våra nyhetsflöden. Att sanning på riktigt har blivit subjektiv."

Årets reklam:
"I ett större perspektiv givetvis Pokemon GO i termer av spridning, PR och social fanbase."

Årets dumhet:
"Tyvärr alldeles för många för att hitta en vinnare."

Årets drama:
"Det står väl mellan det Amerikanska valet och Walter Näslunds och Göran Åkestams pennfight på Resume.se."

Nästa år lovar jag:
"Att börja på en ny kula, något jag tror kommer att bli ganska trendigt de kommande 12 månaderna."

Det ska jag göra i jul:
"Börja se fram emot nästa år. Det blir bättre, precis som varje år.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.