Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

250 nya tv-miljoner gav noll effekt

Publicerad: 14 december 2011, 16:09

Fotomontage: Andreas Elgstrand

Kanal 5 är näst största kanal efter TV4 i den heta målgruppen 15–44 år. I höst har Kanal 5 gått om TV3, som fortsätter att tappa kraftigt. Bäst går SVT1 som ökar i alla åldrar.


Ämnen i artikeln:

TV3TV4Kanal 5

Det var hösten när kanalerna rekordsatsade. Programbudgetarna lyftes med en kvarts miljard kronor och de nya programstarterna avlöste varandra.
Förgäves. Tittarna valde de gamla trygga soffvärmarna:
TV3:s ”Lyxfällan” och ”Efter­lyst” levererade, nysatsningarna ”Pan Am” och ”Copy­cat singers” floppade. Då har vi inte ens nämnt ”True talent”. Dessutom läggs ”Pan Am” ner i USA efter en säsong.

Att gammal är äldst gäller även på SVT: ”På spåret”, ”Skavlan” och ”Doobidoo” spöade ”Allt för Sverige” och storsatsningen­ ”Bron”.
Samtidigt på TV4: ”Bonde söker fru” och ”Så mycket bättre” slog ”Gustafsson 3 tr” och ”Hellenius hörna”.
För att inte nämna Kanal 5: ”Filip och Fredrik”, ”Ullared” och ”CSI” var säkra kort.
Kanalhuset med den minsta­ plånboken och de största vinstmarginalerna satsade rätt försiktigt, men helt rätt enligt sin strategi att göra kul tv för alla mellan 15 och 45. Det visar MMS mätning av tittartidsandelarna för tiden den 1 augusti till den 1 december åren 2010 och 2011:
Kanal 5 minskade något i alla kategorier utom 15–44, där tittandet ökade lite till 11,8 procent. Ledaren TV4 minskade något och landade på 18,5 procent. SVT ökade marginellt, men klev upp från fjolårets fjärdeplats till bronsplats med 11,4 procent.
Men det verkliga raset svarar TV3 för: från fjolårets andraplacering till fyra med ett ras på 1,3 procentenheter till 10,4 procent. MTG:s flaggskepp riskerar att bli omseglat av den egna värstingsbåten TV6, som i höstas ökade till 9,6 procent
Kanalhusens samlade siffror i 15–44-klassen visar att alla utom MTG ökar. ZTV:s ersättare TV10 startade först i början av september i fjol, men det påverkar bara marginellt. Och SVT ökar mest på de kommersiella kanalernas hemmaarena.

På statstelevisionens hemma­bana, hela tv-publiken mellan 3 och 99 år, heter vinnaren SVT, som ökar med 1,2 procent­enheter till 33 procent. TV4-gruppen håller ställningen med 28 procent av tittartidsandelen.
De båda andra kanalhusen tappar drygt en halv procentenhet vardera. Och om nystartade TV10:s siffror läggs in 2010 är MTG:s tapp lika stort som SVT:s framgång.

Produktionsbolagen jub­lade över hårdsatsningen på nya program hösten 2011, men tittarna gäspade när kanalerna eldade upp en kvarts miljard för kråkorna. Men det drabbar ingen fattig, efterfrågan på tv-reklam är rekordstor och annonsörerna tycks svälja prishöjningar utan att blinka.
Det borgar för feta vinster när boksluten nu summeras. Pengar till nya program?

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

TV3TV4Kanal 5

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.