Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

30-talets depression – nya trenden

Publicerad: 4 februari 2009, 08:19

Lågkonjunkturen sätter nu sina hårda spår i media och reklam. Men det är inte bara ekonomin som påverkas. Den nya trenden i USA är 1930-talets depression.


Det är 1930-talet som gäller i amerikansk populärkultur just nu. Den kraftiga nedgången i amerikansk ekonomi får redaktörer och kreatörer att leta efter referensramar. Och man har hittat det fattiga 30-talet.

Och det är inte helt fel.

– Alla andra decennium under 1900-talet har blivit plundrade redan. Den Stora Depressionen är faktiskt något fräscht, säger Adam Shaffer till Adweek. .

Han driver företaget Order of St. Nick som tillverkar skämtsamma gratulationskort. Inför Valentins Day har han tillverkat kort med motiv på fattiga människor från 30-talet med texter som "Box of chocolates? She'll be lucky to get a box of rocks from me this year."

Adweek har kartlagt den nya depressionstrenden inom media och reklam. Och den är tydlig.. Alla är intresserade av hur man hanterade tillvaron som i värsta fall kan bli verkligt igen. Ebays kategori ”Depression Era”, där allt från musik till kläder ingår, har ökat med 15 procent i trafik de sista tre månaderna. Under december ökade försäljningen i samma kategori hos Amazon med 750 procent.

– Det är en finansiell förtvivlan i landet – och det ska nu förvandlas till shopping, säger Ebays popkulturelle expert Karen Bard.

Vredens Druvor är en hit bland dvd-uthyrare och klädkedjan Forever 21 har tagit fram en kollektion med tydliga 30-talsdrag.

Me det handar inte enbart om yta. Varumärkesexperten Ira Blumenthal säger att amerikaner söker sig till 30-talets värdering.

– Livsstil, marknadsföring och varumärken sveps iväg för att hitta en enklare plats i tillvaron.

Enkelhet och ärlighet är ord som han använder för att beskriva den nya attityden.

Det sätter sina spår i traditionell reklam också. Försäkringsbolaget Allstate hade i somras en kampanj, gjord av Leo Burnett Chicago, som hävdade med en blinkning att "If this isn't a recession, it sure feels like one.". Kampanjen avbröts i november när Federal Reserve officielt förklarade att det var lågkonjunktur.

Den lätt ironiska tonen byttes ut i nya kampanjen ”Back to Basic” där man påpekade att 1930-talet var en tuff tid att starta affärsverksamhet med det var precis vad Allstat gjorde och sedan dess har man upplevt tolv lågkonjunkturer.

Inte ett öga är torrt och Allstate har fått starka reaktioner på kampanjen.

– Reklamen nära i ton med den bästa reklamen från Den Stora Depressionen. När vi kommit över den första chocken är det dags att förbereda sig för framtiden. Det är en mer sofistikerad och effektivare attityd, säger historikern och varumärkeskonsulten Bruce Weindruch.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.