Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”300 jobb borta”

Publicerad: 16 December 2011, 12:40

Jonas Nordling

Foto: Scanpix / Johan Jeppsson

Flera stora medieföretag har i år skurit ned på redaktionerna, runt 300 jobb. Enligt Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling tornar en framtid upp sig där medieföretagen riskerar att tappa intäkter när produkterna tappar kvalitet.


Ämnen i artikeln:

Jonas NordlingSJF

De flesta stora medieföretagen i Sverige har i år skurit ned bemanningen. Expressen, Aftonbladet och Sydsvenskan är bara några som kapat tjänster. Så sent som i går rapporterade Resume.se dessutom att Schibsted skrotar sin affärssajt E24 och säger upp de 20 medarbetarna (en ny sajt ska dock lanseras till våren).

– Det är inte så dystra tider resultatmässigt för medieföretagen. Många uppvisar svarta siffror. Däremot vet många inte vad man ska tjäna pengar på om två år, säger Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling till Resume.se.

Han har under sitt första dryga halvår som ordförande fått se åtskilliga nedskärningar.

– Vissa tjänster har försvunnit genom pensionsavgångar och liknande. Men det är hursomhelst tjänster som är borta.

Antalet kapade tjänster i år uppskattar han till 200-300.

– Men sett över de senaste tre åren rör det sig om kanske ett tusental, säger han och fortsätter:

– Arbetet däremot har inte försvunnit. Folk arbetar istället som frilansar eller på bemanningsföretag.

Enligt honom är medieföretagens jakt på att skära i kostnaderna ett hot mot den framtida journalistiken i sig.

– Vi måste komma ihåg vad det är för produkt som ska säljas. Det är en enkel företagsekonomisk grund att om kvaliteten minskar så blir det svårare att sälja produkten, säger Jonas Nordling.

Även i framtiden tror han att det finns ett intresse att betala för redaktionella produkter. Jonas Nordling tycker också att det bör finnas ett gemensamt intresse för ledning och redaktionell personal att utveckla medieföretagens inkomstplattformar.

– Det här är en stor utmaning för alla medieföretag, utom möjligtvis public service-företagen, som har andra utmaningar när det gäller intäkterna. Men övriga aktörer måste försöka hitta framtida intäktskällor. Där har vi från Journalistförbundets sida intagit en lite väl låg profil. Jag menar att vi måste delta i detta utvecklingsarbete på varje redaktionell arbetsplats.

Jonas Nordling menar att det hos motparternas ledningar finns insikter om att medieföretagens affärer måste utvecklas framöver. Men på flera enskilda företag är den medvetenheten inte lika stor.

– Jag besökte nyligen en betydande nyhetskoncern där de inte anser att reportrarna ska ha egna mobilelefoner. Hur ska egentligen ett sådant företag tjäna pengar 2013?

Emanuel Videla

Ämnen i artikeln:

Jonas NordlingSJF

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.