Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

300 miljoner i förlust för bolaget bakom Zlatans app

Publicerad: 28 September 2016, 12:37

Zlatans app har inte blivit någon kassako.

Foto: Skärmdump

United Influencers (tidigare Mikz) omsatte 1 krona förra året – har blödit pengar sedan starten.


Ämnen i artikeln:

Dan OlofssonZlatan IbrahimovićMikzUnited Influencers

Zlatan Ibrahimovic blev affischnamn och dragplåster när appen Mikz lanserades för drygt två år sedan. Till många journalisters förtret valde han att kommentera sina insatser i "Zlatan Unplugged" istället för i den mixade zonen efter matcherna. Senare följde andra stora affischnamn efter med egna appar, exempelvis Leo Messi, Mikael Persbrandt och Blondinbella.

Men profilerna till trots har bolaget haft märkbart svårt att tjäna pengar. I det senaste bokslutet, som nyhetsbyrån Rapidus har tagit del av, gick de med 63 miljoner kronor i förlust samtidigt som omsättningen landade på 1 (!) krona. Sedan starten har Mikz kostat ägarna – framför allt affärsmannen Dan Olofsson – hela 300 miljoner kronor.

I en kommentar till resultatet säger han att pengarna är en investering där förhoppningen är ett positivt slutresultat.

Innan sommaren gick bolaget ihop med norska United Bloggers och bildade United Influencers. Affärsmodellen gjordes delvis om och i samma veva skrotades varumärket Mikz.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.