Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

5 000 lyxfestade på Cannes-partyt i natt

Publicerad: 19 juni 2013, 13:27

Bild från festen på lyxhotellet Carltons strand.

Flärd och lyx på Carlton Beach. Cirka 5 000 Cannes-delegater festade i natt på 60-årsjubilerande Cannes Lions ”Opening Gala” . Festen var större och mer påkostad än tidigare år – trots tuffa ekonomiska tider i Europa.


Kärva ekonomiska tider i stora delar av världen får svåra konsekvenser för reklamindustrin.

Men konjunkturläget till trots går det bättre än någonsin för Cannes Lions som tjänar storkovan. Det märktes inte minst på Cannes Lions-festen i går kväll. 5 000 delegater bjöds på mat och dricka i mängder på det påkostade partyt. Arrangörerna vill inte uppge hur mycket pengar man la på balunsen, men de var mer pengar än tidigare år. Även avslutningsfesten i helgen kommer att bli något utöver det vanliga.

12 000 delegater är anmälda i år – 1 000 fler än i fjol. Förra året hade Cannes Lions en omsättning på minst en kvarts miljard  kronor. I år är affären för ägaren Emap ännu större – med fler  inskickade bidrag och märkbart höjda avgifter.

Totalt tävlar byråer från 92 länder i de 16 kategorierna i årets upplaga  av Cannes Lions. Avgifterna för att tävla med bidrag varierar från 435  euro till 700 euro – men de som vill tävla i Creative Effectiveness får  betala 1 225 euro och de som skickar in till Titanlejon eller Integrerat  får hosta upp 1 275 euro per bidrag.

Antal svenska bidrag till  Cannes Lions minskar i år från 777 i fjol till 676 i år. Men totalt   sett ökar antalet inskickade bidrag till tävlingen med  4 procent till  35 765 stycken bidrag – en  rekordnotering.

De redan dyra entréavgifterna har höjts ytterligare i år. Nu finns även  ett ”Premium”-paket som kostar 4 300 euro (rum på centralt 5-stjärningt  hotell och VIP-treatment på festivalen inkluderat). De övriga passen  kostar 2 550 euro för hela veckan, 2 2000 euro för fyra dagar och 1 950  för tre dagar

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.