Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

5 bevis på att eftervalsanalysen har blivit en jakt efter klick

Publicerad: 19 September 2014, 11:42

Några av artiklarna under veckan.

I valets efterdyningar har SD:s framgångar och osäkerheten i regeringsfrågan stått högst på agendan. Här är fem exempel på hur den mediala bevakningen blir till en jakt efter delningar och klick.


Ämnen i artikeln:

Val 2014AftonbladetDagens MediaNyheter24Omtalat.nuLajkat.seSverigedemokraterna

Här är fem rubriker du aldrig skulle ha sett för fyra år sedan


1. "4 bilder på hur det skulle vara om riksdagen var som Paradise Hotel"

De båda "fina" publicisterna Schibsted och Bonnier har skapat "fula" klickfiskande sajter med inspiration från exempelvis Buzzfeed och Upworty. Att likna regeringsbildningen med Paradise Hotel är ett givet grepp. Över 11 000 delningar har Schibsteds Lajkat.se fått genom att låna en Twitteranvändares bildmontage.

2. "Om Olof Palme hade levt i dag, tror vi att han hade sagt så här till alla som bor i Sverige"
Palme har blivit en mytisk person i Sverige. För många (primärt på vänsterkanten) symboliserar han allt gott som har gått förlorat. När SD går framåt i valet är det därför lätt att damma av ett gammalt klipp och få en otrolig mängd delningar. Det vet man så klart hos Expressen.

3. "24 vidriga åsikter som mer än var åttonde svensk röstade på"
"Listicles" har fått stadigt fäste i Sverige efter att en längre tid ha varit populärt i USA. Nyheter24 är en av de ledande på området. Ompaketering av gamla nyheter ger uppenbarligen raketbränsle i sociala medier. I synnerhet när de gäller SD.

4. "Hade mitt arsle varit lika fult som ditt ansikte"
Twitterifiering av nyhetsförmedlingen har normaliserats. När två i princip okända journalister är oense om bevakningen av SD och landsbygden blir det sandelådenivå – och klickfest i branschmedia (Ja, här finns det även anledning till självkritik hos oss).

5. (delad) Avhoppad högerextremtist: "Ni skapar hatet"
"Därför röstade jag på SD"
Efter Sverigedemokraternas valframgång befinner sig Mediesverige i ett yrvaket och självrannsakande tillstånd. Alla tänkbara förklaringsmodeller (ur SD-synvinkel) delas snabbt vidare, vilket så klart ligger bakom att "Avarage Joes" åsikt plötsligt är hyperintressant. Både Aftonbladet och Nyheter24 har dragit till med raketer på liknande tema.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.