torsdag28 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

5,2 miljoner kronor till FLX-ägarna

Publicerad: 31 mars 2014, 09:00

Foto: Malin Jäderström.

Felix Herngrens bolag, FLX, fick in förre Jarowskij-vd:n Pontus Edgren, Lowe Brindfors förre cd, Niclas Carlsson, och Bonnier Growth Media som nya delägare för cirka ett år sedan. Räkenskaperna för FLX Tvåpunktnoll och FLX tv AB visar nu att man har full vind i seglen. FLX Holdingbolaget Stockholm Showrunners delar ut 5,2 miljoner kronor till aktieägarna.

Ämnen i artikeln:

Welcome to SwedenSolsidanFLXFelix HerngrenPontus EdgrenNiclas CarlssonLowe BrindforsCoopJarowskijMediaMedier

KB

Karl-Johan Byttner


FLX Tvåpunktnoll går från en nettoomsättning på 30,1 miljoner kronor  till 50,8 miljoner kronor – bolaget har dock haft ett förlängt räkenskapsår.

FLX tv har gått från en nettoomsättning på cirka 200 000 kronor till nära 32,8 miljoner kronor.

Det vill säga den sammanlagda omsättningsökningen för de båda bolagen ligger på drygt 53 miljoner kronor.

–  FLX hade tidigare en omsättning som låg på cirka 20-30 miljoner kronor  per år. Här pratar vi om en omsättningsökning med 100-125 procent. Vi är  mycket nöjda med utvecklingen under 2013, säger Pontus Edgren vd på  FLX.

FLX var en renodlad reklamfilmsproducent för 6-7 år sedan, men  breddade verksamheten för cirka ett år sedan i samband med att Pontus  Edgren själv, Lowe Brindfors tidigare cd Niclas Carlsson och Bonnier  Growth Media med Ulrika Saxon i spetsen gick in som delägare.

– Idag är vi tio tillsvidareanställda jämfört med tre personer för ett år sedan, säger Pontus Edgren.

FLX  har bland annat producerat säsong fyra av ”Solsidan”, den första  säsongen av ”En clown till kaffet”, långfilmen ”Hundraåringen som klev  ut genom fönstret och försvann” och ”Welcome to Sweden”.

– Vi har ett  antal produktioner igång för tv-kanaler och flera långfilmsprojekt,  men jag kan inte gå in på vilka detta är i det här skedet, säger Pontus  Edgren.

FLX Tvåpunktnoll har gått från ett resultat efter  finansiella poster, finansnetto, på nära 3,2 miljoner till strax över  100 000 kronor (trots det förlängda räkenskapsåret, medan Flx tv har  gått från ett nollresultat till nära 2,5 miljoner kronor.

Det vill säga nettoeffekten blir att vinsten backar med cirka 600 000 kronor. Det är inget som oroar Pontus Edgren.

–  Vi är ett nytt bolag, men en ny ägarstruktur och en tydlig strategi.  Jag tycker att resultatnivån ligger över förväntan, säger Pontus Edgren.

FLX tänker även fortsätta att expandera under 2014. Det gäller även reklamfilmsbiten.
–  Vi har fått in ett antal nya reklamfilmsregissörer. Micke Lindgren är  en bra partner både vad gäller reklam och tv och film. Vi har även fått  in Bill Schumacher och Gustaf Åkerblom, säger Pontus Edgren.

Han berättar att FLX fortsätter att jobba med Coop. Man jobbar även med Hemmakväll, IF och Magine.

FLX har även en rad nya reklamprojekt på gång.

–  Här talar vi om uppdrag som har kommit in i början av 2014, säger Pontus Edgren.

FLX Holdingbolag Stockholm Showrunners äger FLX Tvåpunktnoll och FLX tv till 100 procent.

Holdingbolaget delar ut 5,2 miljoner kronor till aktieägarna, enligt räkenskaperna.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev