Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

60 miljoner skattekronor bränns i Almedalen

Publicerad: 3 juli 2014, 08:13

Almedalen blir en mångmiljonnota för skattebetalarna.

Foto: Resumé.

Staten och kommunerna bränner över 60 miljoner kronor i Almedalen. Antalet evenemang har fördubblats sedan förra valet. Bortkastat, säger experter och civilminister Stefan Attefall varnar: – Almedalens betydelse är överdriven.


200 aktörer inom stat, kommun, landsting och regioner står för 374 arrangemang i år, förutom ett 50-tal arrangemang av statliga bolag. 2010 höll 92 offentliga aktörer 154 arrangemang.

Det finns ingen beräkning av de samlade kostnaderna för den statliga insatsen. Men Resumés beräkning (se faktarutan) visar att minst 60 miljoner av skattebetalarnas pengar spenderas på politikerveckan. De kostnader som ökat mest sedan 2010 är boende och konferenslokaler.

Medverkan av statliga myndigheter och bolag har ökat snabbare än andra kategorier sedan 2010. Deras andel av arrangörerna har ökat från 11 till 16 procent. Årets siffra blir lägre, eftersom medierna registrerar alla sina programpunkter som enskilda arrangemang för att synas bra i programguiderna. Det har ökat totalantalet med 500 arrangemang.

Till Almedalen åker de flesta med två huvudsyften: sprida budskap och knyta kontakter. De statliga aktörernas medverkan är inte självklar, säger civil- och bostadsminister Stefan Attefall:

– De ska noga överväga om Almedalen är den bästa platsen för sina syften. Offentliga aktörer ska hushålla med skattebetalarnas pengar.

Mer intressant är vad de statliga aktörerna gör under politikerveckan, anser Stefan Attefall:

– De ska absolut inte lobba mot regeringen eller andra myndigheter. Däremot har vissa av dem en informationsplikt som kan berättiga dem till att vara här. Men de ska inte tro att de måste vara här och att det får kosta vad det vill. Ska de åka till Almedalen ska de ha ett tydligt mandat att opinionsbilda i sitt regleringsbrev.

Men är Almedalen verkligen ett bra ställe att försöka kommunicera på den här veckan?
– Nej, man överdriver Almedalens betydelse. Risken är att alla försvinner i bruset. 99 procent av dem som hoppas på medialt genomslag blir besvikna. Då kan man nog få större effekt i Stockholm en vanlig tisdag.

Närheten till makthavarna och möjligheter att nätverka beskrivs som den stora fördelen med Almedalen, men det gäller inte statens anställda, tycker Stefan Attefall:

– De har alla möjligheter att nå beslutsfattare inom ramen för sin verksamhet. Däremot kan Almedalen vara bra för kontaktskapande och kompetenshöjning, det är ju ett miniuniversitet.

Så här räknade vi

Deltagande
: resor, logi, traktamente och övriga kostnader för 600 deltagare som arrangörer à 25 000 kronor = 15 miljoner
Arrangemang:
Kostnader för två arrangemang per arrangör, beräknad snittkostnad 100 000 kronor, 20 miljoner
Förberedelser:
På hemmaplan, en arbetsmånad per arrangör, 10 miljoner
Övrigt:
Inbjudningar och annonsering, 50 000 kronor per arrangör, 10 miljoner
Andra statliga medverkande:
resor, logi och traktamente för två personer per arrangör under veckan, 8 miljoner
Summa:
63 miljoner

Läs mer i Resumés dagliga Almedalstidning (gratis). Klicka HÄR.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.