Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

7 bevis på att medietoppar inte alltid lever som de lär

Publicerad: 27 Mars 2015, 12:56

Lägger locket på

I veckan lade Peter Wolodarski och Gunilla Herlitz locket på efter Journalistens avslöjande om DN:s "frysbox". Medier utkräver ständigt ansvar av makthavare, men när de själva blir granskade är de inte lika villiga att ställa upp. Resumé har hittat sju klassiska fall där ledande medienamn vägrat ge kommentarer när det blåser hårt.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterÅsa TillbergAnders GerdinAftonbladetPeter HjörneJonas BonnierExpressenStampenJohan StåhlOtto Sjöberg

1) Åsa Tillberg vs DN-medarbetarna
Journalistens publicering och DN:s tystnad i veckan är inte första gången som tidningens ledning lägger locket på mitt i stormen. När Journalistklubben på DN våren 2012 anklagade ledningen för att ge svepande kritik mot medarbetarna, enligt en artikel i interntidningen Myggan. På årsmötet strax innan riktades också en skarp protest mot redaktionsledningen: "Vi upplever att grundläggande värden ibland inte tycks gälla internt på redaktionen".  

Dåvarande redaktionschefen Åsa Tillberg vägrade att kommentera kritiken:

"Vi kommer inte att ge några intervjuer angående det du efterfrågar eftersom det handlar om våra interna relationer på tidningen och delvis även om specifika känsliga personalärenden", skrev hon i ett mejl till Medievärlden.

Otto Sjöberg FOTO: Erik Esbjörnsson


2) Otto Sjöberg och Persbrandt-publiceringen Den 15 december 2005 tog Expressen beslutet att publicera en artikel som hävdade att Mikael Persbrandt var intagen på Alfagruppens klinik utanför Uppsala för akut alkoholförgiftning. Den kände skådespelaren anmälde tidningen för förtal eftersom han ansåg att uppgifterna var felaktiga vilket fick JK att inleda en förundersökning. 2006 fälldes Expressens chefredaktör Otto Sjöberg av en tryckfrihetsjury i Stockholms tingsrätt för förtal. Då hade han vägrat att kommentera publiceringen till Resumé i ett års tid.

3) Joachim Berner och SR-soppan
Kring millenieskiftet var Joachim Berner mediebranschens golden boy och hyllad för sin uppfräschning av Dagens Nyheter. Han var tilltänkt att bli ny vd på Sveriges Radio 2003, men det blev inte så. Styrelsen, som tidigare var eniga om tillsättningen av Joachim Berner, ändrade sig efter fackliga protester och kritik från ledande politiker.  Radiosoppans huvudrollsinnehavare vägrade ge intervjuer.

Anders Gerdin (FOTO:Erik Esbjörnsson)

4) Anders Gerdin och Fager-affären

Anders Gerdin fick en tuff start som chefredaktör på Aftonbladet 1998. Bara några månader efter att han tillträtt uppdagades den så kallade "Fageraffären". Då hade den unge reportern Christofer Fager arrangerat hotbilder på nazister utanför journalisten Alexandra Pascalidous och polisens informationschef Clas Cassels hem. Reportern åtalades men friades och året efter erkände Christofer Fager för Dan Josefsson i ETC. Anders Gerdin ville från början inte inse att publicering av bilderna kunde vara olaga hot och vägrade prata med Resumé i flera månader.

5) Peter Hjörne och Stampens kris
Skulder på 1,5 miljarder kronor och rekordhöga styrelsearvoden. Under hösten 2013 och våren 2014 rapporterade Resumé om Stampens ekonomiska kris. Resultat för 2013 var det sämsta någonsin i svensk dagspress. Samtidigt teg nyckelpersonerna i styrelsen om problemen och huvudägaren Peter Hjörne vägrade in i det längsta att svara på Resumés frågor.

6) A-pressens konkurs
Den socialdemokratiska tidningskoncernen A-pressen lade länge locket över sitt ekonomiska obestånd. Ända tills dåvarande socialdemokratiske partiledaren Ingvar Carlsson tvingades kalla till presskonferens om konkursen 10 februari 1992. Konkursen slog mot 1400 anställda och slutade med ett underskott på 150 miljoner kronor. Detta trots att LO pumpat in 145 miljoner kronor sex år tidigare.

Johan Ståhl och Jonas Bonnier

7) Bonniers tystnad kring Johan Ståhl
Hösten 2011 avslöjade Resumé hur Sydsvenskans förre vd Johan Ståhl försökt få  en kickback på minst 10 miljoner kronor när han skulle sälja Skånemedia. Han hade dessutom felaktigt fått en fallskärm på 11 miljoner efter en felskrivning av dåvarande Bonnier-vd:n Jonas Bonnier som gav större bonus ju större förlust företaget gjorde. Bonnier startade en utredning kring Ståhl-affären, men Jonas Bonnier ville inte kommentera avtalet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.