Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Abby Priest om framtiden: "Byråerna kommer att dö"

Publicerad: 19 September 2018, 12:26

Foto: Philip Hördegård

Sveriges kommunikationsbyråer står för en stor utmaning när Inhouse-trenden växer sig allt starkare hos svenska företag. Många ställer sig frågan om kommunikationsbyråerna kommer att överleva – eller om det här innebär döden.


Ämnen i artikeln:

Andreas MorneAbby PriestFramtidens Marknadsavdelning

Mandarva Stenborg, vd på Abby Priest, och Andreas Morne, delägare och strateg på Abby Priest, tror att många av byråerna kommer att gå ett mörkt öde till mötes.

– Det kan låta domedagsaktigt, men tittar man på hur strukturen ser ut på den svenska och nordiska marknaden idag lever många av oss på lånad tid. Många har fastnat i gamla strukturer, säger Andreas Morne.

– Idag jobbar många byråer utifrån 80/20-regeln, vilket innebär att 80 procent av en traditionell byrås lönsamhet kommer från produktion eller produktionsnära tjänster. Det i kombination med en hög lönestruktur och sjunkande samt obefintlig betalningsvilja för produktionstjänster hos kunderna gör att byråns lönsamhet och livskraft försvinner ut ur huset snabbare än de hinner säga guldägg.

Hur man överlever är ingen enkel fråga att besvara. Allt fler byråer köps upp och sammanslagningar görs. De kommande fem till tio åren måste det effektiviseras, automatiseras och tillsättas rätt kompetens.

Innan Mandarva Stenborg klev in i rollen som vd för Abby Priest, var hon kommunikationsansvarig på Peak Performance. Det gjorde att hon istället hade ett kundperspektiv när det kom till byråmarknaden.

– Då upplevde jag många gånger det som att byråer agerade gatekeepers på marknaden. Det är väldigt frustrerande som kund att sitta bakom den muren, säger Mandarva Stenborg.

Samtidigt upplever byråerna att de får för lite insyn i kundernas företag och anser att de skulle behöva komma högre upp för att få en bättre bild av verksamheten.

– Vi på konsultsidan måste visa oss värdiga i de sammanhangen och lika så måste marknadscheferna visa att de har en plats att fylla. Det är en utmaning, säger Andreas Morne.

Mandarva Stenborg ser det mer utifrån ett kundperspektiv och anser att kunden måste ställa högre krav. Bland annat handlar det om att se individen framför byrån och hitta kreatörer som man vill jobba med, innan beslut om byrå fattas.

– Var elitistisk – nöj dig inte med något halvbra. Stå inte ut med tusen konsulttimmar som bara tickar, utan var hård och välj det bästa.

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.