tisdag26 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Acast om beslutet att ta bort annonser från Framgångspodden: ”Har ett ansvar att reagera”

Publicerad: 4 februari 2022, 14:08

I Framgångspoddens senaste avsnitt lyftes stark kritik mot coronavaccin och Pfizer kallades för ett hustlerföretag. Efter att detta uppmärksammats valde Acast att ta bort annonser från avsnittet. ”Vi har ett ansvar att reagera i händelse av att innehåll bedöms som olagligt eller på annat sätt strider mot våra riktlinjer”, skriver Acast till Resumé.

Ämnen i artikeln:

NyheterAcastAlexander PärlerosSwedbankMediaMedierPodcastPoddPoddar

ART

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se




Framgångspoddens senaste avsnitt med programledaren Alexander Pärleros och hjärnforskaren Katarina Gospic har fått stark kritik. I avsnittet driver de båda konspirationsteorier om coronapandemin och påstår att Pfizer har brutit mot grundläggande forskningsregler och anklagar regeringen för att mörka biverkningar. I efterhand har Alexander Pärleros bland annat kallat Pfizer för ett hustlerföretag.

Kritiken har fått Acast, plattformen som inhyser Framgångspodden sedan en vecka tillbaka, att reagera. Enligt en artikel i Breakit har Acast stängt av alla reklam i programmet för att skydda sina annonsörer.

Det var i veckan som det stod klart att Framgångspodden flyttas till Acast från Bauer Media. I och med att Framgångspodden är en av Sveriges största podcast var flytten onekligen en fjäder i hatten för Acast, men första avsnittet har alltså orsakat en mediestorm. 

Resumé har kontaktat två sponsorer för Framgångspodden, AJ Produkter och Swedbank, men endast fått svar från Swedbanks marknadschef Johan Bryngelson via mejl. Han skriver:

”Gällande Framgångpsodden - vi har noterat, och utvärderar regelbundet våra samarbeten, så även med Framgångspodden.”

På följdfrågan ”Fortsätter ni som partner?” svarar han följande:

”Vi har noterat diskussionen kring Framgångspodden. När det gäller våra samarbeten så tittar vi självklart på hur de funkar. Vi utvärderar tillsammans med vår motpart, så som man gör i affärsmässiga samarbeten. Det sker regelbundet.”

Resumé har även kontaktat Acast med frågor om hur man resonerat kring att ta bort annonser från avsnittet. Svar kommer via mejl.

”Vi förstår varför det här avsnittet av Framgångspodden orsakar en hetsig debatt samtidigt som vi tror att det är just det som är syftet – som Alexander Pärleros själv har påpekat. Acast tar ingen aktiv beslutsfattande roll när det gäller vilket innehåll som varje enskild kreatör väljer att publicera via vår plattform eftersom det är ett beslut som helt och hållet ligger hos kreatören själv”, skriver Acast.

”Med det sagt har Acast naturligtvis ett ansvar att reagera – vilket vi har en bestämd process för – i händelse av att innehåll bedöms som olagligt eller på annat sätt strider mot våra riktlinjer. Det händer att Acast beslutar att ta bort innehåll som publiceras via vår plattform. Detta är dock en bedömning som görs från fall till fall och i detta specifika fall ser vi i nuläget ingen grund till att ta bort innehållet.”

”Vi har valt att deaktivera reklamen i just det här avsnittet mot bakgrund av att innehållet i dagsläget kan uppfattas som kontroversiellt och att vi vill skydda våra annonsörer. Det här är ett rutinmässigt tillvägagångssätt när det gäller denna typ av situation.”

Framgångspodden har enligt Poddindex omkring 817 000 lyssnar per vecka och en räckvidd på 97 000, och är den nionde största kommersiella podden i Sverige.

LÄS OCKSÅ: Draget som kan rädda Spotify från annonsbojkott: ”Orimligt att dra tillbaka sin reklam”
LÄS OCKSÅ:
Krisexperterna sågar Spotifys senfärdighet – det här gör Daniel Ek rätt  

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev