Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Acne slopar begreppet reklambyrå

Publicerad: 4 juni 2012, 11:29

Acne är inte längre endast ett jeansmärke eller en reklambyrå. Acne är numera ett underhållningsbolag som ska omsätta en halv miljard kronor inom ett par år.


Ämnen i artikeln:

Acne

Acne omsatte 210 miljoner kronor under förra året och räknar med att nå 250-300 miljoner kronor i år.

Acne ska inte längre använda begreppet reklambyrå - jeanstillverkningen ligger i en egen koncern sedan 2005, enligt DI.

–  Underhållningsbolag är samlingsnamnet för vad Acne gör idag, säger  Malcolm Lidbeck, ordförande och en av huvudägarna i en kommentar.

Acne har bland annat tillverkat datorspel som My Little Hero, men även tv-serien Top Model och långfilmer.

Det senaste filmprojektet är en fula-ankungen-historia som bygger på Håkan Hellströms musik.

Filmen har en budget på 35 miljoner kronor och har premiär nästa år, enligt DI.

Acnes nästa steg kan bli att starta ett affärsområde som drar nytta av nya intäktsmodeller som exempelvis Spotify använder:
–  Nu kommer konkreta intäktsströmmar flygande från helt nya håll. Då  undrar vi som underhållningsbolag hur vi ska kapitalisera på det hela,  säger David Olsson, chef för film på Acne i en kommentar.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Acne

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.