Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Ad:n gick från 500 till 20 000 följare på Instagram: "Det är surrealistiskt men kul"

Publicerad: 13 Maj 2016, 10:06

Daniel Hallberg har med sina humorklipp gått från 500 till 20 000 följare på Instagram på bara några veckor.

Till vardags är han art director på King, men på sidan om producerar han 15 sekunder långa humorklipp som läggs ut på Instagram. Daniel Hallberg har under bara några veckors tid gått från 500 följare till nästan 20 000.


Ämnen i artikeln:

Alex SchulmanClara HenryInstagramAmanda SchulmanCalle SchulmanHannah WidellPerfect Day MediaDaniel HallbergRuben Östlund

Det hela började med att Daniel Hallberg intresserade sig för enkelheten i Instagrams koncept.

– Som reklamare är man van vid att det är en så lång process från idé till förverkligande, då tyckte jag att det var så enkelt att filma till Instagram och på studs lägga upp klippet.

Till en början hade han kompisar som var uppmuntrande och tyckte att hans klipp var underhållande, och plötsligt hade även andra slått upp ögonen för honom.

– Helt plötsligt hade Hannah och Amanda uppmärksammat mig och tyckte att jag förtjänade mer än 500 följare. Då började de promota mitt konto i sina kanaler, och sedan har det bara växt lavinartat.

Hannah Widell och Amanda Schulman driver podcasten Fredagspodden, och tillsammans har de även medie- och produktionsbolaget Perfect Day Media. De lyckades boosta Daniel Hallbergs konto så att han snart har 20 000 följare och har hyllats av bland andra Calle Schulman och Clara Henry.

När man är friend zone forever. @glasclara Ett filmklipp publicerat av Daniel Hallberg (@danielhallberg) Maj 8, 2016 kl. 4:22 PDT

En annan som har visat sitt stöd är Alex Schulman.

– Alex Schulman skriver peppande sms och så där, det är lite overkligt. Jag har ju läst och följt honom länge, så det är en konstig grej att han tycker jag är kul!

Ett filmklipp publicerat av Daniel Hallberg (@danielhallberg) Apr 2, 2016 kl. 7:41 PDT

Daniel Hallberg får också folk på gatan att vända blicken.

– Det är förvånansvärt många som kommer fram på stan, det är surrealistiskt men kul. Jag tänker att jag är så pass okänd att folk som upptäckt kontot passar på att vara ryggdunkande. Någon sorts underdog-effekt kanske?

Men Daniel Hallbergs liv fortsätter ändå som tidigare.

– Livet är precis som vanligt. 20 000 följare är förstås mycket, men samtidigt bor det nio miljoner i Sverige. Det är inte som att jag fått ett röda mattan-liv direkt.

Känslan när man kommer ut från en biograf men är kvar i filmen. Ett filmklipp publicerat av Daniel Hallberg (@danielhallberg) Nov 30, 2015 kl. 8:12 PST

Varifrån får du din inspiration?

– Jag jobbar ju som ad, så mitt jobb går ju väldigt mycket ut på att hitta på idéer. Idéverkstaden är egentligen igång hela tiden.

Det nya instagramlivet som har öppnat upp sig för Daniel Hallberg ser han som en fördel i sitt kreativa arbete i reklambranschen.

– Jag tycker att allt kreativt och medialt gynnar mig i arbetet. Framförallt är det en skola i sociala medier, och hela reklambranschen är ju i en förändringsfas där en förflyttning från tv till digitalt format sker.

Trots det kortvariga kändisskapet har Daniel Hallberg redan fått många erbjudanden om småjobb som programledare, och i april var han en del av sketcherna som snurrade på skärmen under Guldäggsgalan. Det senaste är att han tackat ja till en roll i Ruben Östlunds kommande film.

– Sketcherna har lett till att folk vill att jag ska vara konferencier på affärstillställningar, men jag har inte ännu tackat ja till något på grund av tidsbrist. Jag prioriterar ad-jobbet, men om jag skulle få ett uppdrag som är värt det tänker jag att det kan vara väldigt lärorikt och användbart.

Vad har du för mål?

– Jag har faktiskt inget mål alls. Om det här på något sätt kan strö strössel på mig som kommunikatör och reklamare så är det jättebra. Men den här lilla stormen kan ju blåsa över på några veckor, och det jag egentligen är bra på är att lösa problem för reklamkunder.

Vad är ditt tips till andra som drömmer om en karriär på Instagram?

– Självkritik är bra i alla kreativa sammanhang. Tänk alltid tre extra varv på varje idé och var hård mot dig själv.

Louise Lindberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.