Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Adam Tenstas sorti är lysande pr”

Publicerad: 24 Juli 2015, 09:40

"Att han gick ut ur studion är lysande pr i min mening" skriver Dan Wergelius, pr-konsult på Geelmuyden Kiese, i en debattartikel i Resumé

I ett "nytt" medielandskap gäller det att vara kreativ för att tränga igenom mediebruset. Oavsett vad man tycker om innehållet visar Adam Tensta att han behärskar det till fullo. Det menar Dan Wergelius, pr-konsult på Geelmuyden Kiese.


Ämnen i artikeln:

Adam TenstaNyhetsmorgonTV4Johan HakeliusPaul RongeAmetist Azordegan

Adam Tensta reste sig och lämnade TV4 och Nyhetsmorgons studio förra veckan. Hans sorti mitt under direktsändning diskuteras fortfaranade. Johan Hakelius skriver i sin senaste krönika i Aftonbladet att han minsann också ska resa sig i protest och gå. Han svarar på frågor om texten och om Adam Tensta här på Resumé. Hakelius är förvånad över hur mycket medieutrymme Adam Tensta fått, "media blåser upp bagateller till stora händelser".

Ur ett rent branschperspektiv uttalar sig Paul Ronge då han blir tillfrågad av Resumé samma dag som Adam Tensta lämnade tv-soffan på morgonen. Ronge tycker att Adam Tenstas tilltag bör klassas som "dålig pr". Jag tycker att det är ett delvis gammaldags förhållningssätt till pr som Paul Ronge företräder.

Komplicerat om man ser till god ton för debatt, för all del, där håller jag med Ronge. Något jag dock tycker Adam Tensta sköter på ett bra sätt inledningsvis när han på förhand ber programledarna om ursäkt och meddelar att det inte är de han vänder sig till. Varför det ur pr-synpunkt är förlegat av Ronge att tro att inte Adam Tensta på förhand vet precis vad han gör. Hans utspel hade inte fått i närheten av så mycket utrymme och delningar som det faktiskt genererat om han suttit kvar och talat med programledarna i soffan en semestertorsdag i juli.

Adam Tensta har i detta fall god kännedom om hur medielandskapet i traditionell mening – tablå-tv och papperstidningar – omges av ett vad det verkar för Ronge "nytt" medielandskap. Där andra mekanismer råder. Ametist Azordegan skriver i Aftonbladet att det här är en fråga som bland annat handlar om huruvida de stora medierna riskerar att bli obsoleta och irrelevanta för sin samtid.

Att Hakelius bygger hela sitt egna varumärke och åsiktspaket på att inte hänga med i samtiden gör att han kanske blir förvånad över den spridning i medierna som Adam Tensta får av att inte sitta kvar. Att han gick ut ur studion är lysande pr i min mening. Ur ett rent hantverksperspektiv.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.