Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 20 Maj 2014, 05:57
Karin Adelsköld.
Foto: Yasmine Winberg.
Karin Adelsköld känner sig sviken av tidningen Amelia och går till motattack. Robyns Volvo-reklam kritiseras av Konsumentverket och Facebook lierar sig med byrånätverket Publicis. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.
Ämnen i artikeln:
#madebyswedenFacebookKarin AdelsköldVolvo CarsMårten AnderssonRobynGooglePublicisAmeliaAdelsköld till attack mot Amelia
I går kväll kom beskedet att Amelia bryter samarbetet med komikern Karin Adelsköld för tävlingen "Amelia Comedy Queen". Amelia väljer att ta parti för Mårten Andersson, grundare av RAW Comedy Club.
Bråket startade med att Mårten Andersson såg rött på grund av den dåliga biljettförsäljningen och skrev ett mejl där han bland annat frågade sig "Varför boka kvinnliga komiker när ingen vill se dem?".
Karin Adelsköld, som rekryterats som konsult till tävlingen, offentliggjorde mejlet på sin blogg och kritiserade Mårten Andersson hårt.
– De tycker inte att det jag gjorde är okej. De hade velat ha en intern diskussion. De menar att jag har kidnappat deras fråga, säger Karin Adelsköld till Aftonbladet om Amelias beslut att bryta samarbetet med henne.
Karin Adelsköld säger sig inte vara förvånad eftersom Amelia inte stöttat henne alls.
– Det är klart att det måste vara pinsamt för dem att ha allierat sig med den största boven inom svensk standup när de tänkte att de skulle göra något bra för tjejerna, säger hon till Aftonbladet.
Övriga nyheter i Morgonsvepet:
Volvos Robyn-reklam får bassning
Volvos #madebysweden-reklam med Robyn får bakläxa av Konsumentverket. Miljöpåståenden som "vår största miljösatsning någonsin", som finns i filmen pch på banners, kritiseras då de anses ge ett vilseledande intryck av produktens miljöfördelar, skriver TT, enligt DI.
Facebook i annonsdeal med Publicis
Facebook och Publicis är överens om en jättedeal där det globala byrånätverket kopplas in för att hjälpa till att bygga en ny infrastruktur för annonsering, bland annat på Instagram, skriver Adweek.
Google Doodles sänker produktiviteten
Googles så kallade Doodles, tillfälliga symboler i stället för loggan, sänker produktiiviteten runt om i världen. I går firade exempelvis Google Rubiks kubs 40-årsdag med en interaktiv virtuell kub på företagets söktjänst. När Google för fyra år sedan placerade ett Pac Man-spel överst på sin sajt gick totalt 4,82 miljoner timmar förlorade vilket kostade motsvarande 788 miljoner kronor i produktionsbortfall, menar Rescuetime, enligt TT.
När Google för fyra år sedan placerade ett Pac Man-spel överst på sin sajt gick totalt 4,82 miljoner timmar förlorade vilket kostade motsvarande 788 miljoner kronor i produktionsbortfall.
Anders Borg lockar fler it-jättar till Sverige
Regeringen vill sänka elskatten för företag inom tjänste- och servicesektor. Det skulle kunna locka it-jättar att etablera sig med datorghallar i Sverige: Bland annat skulle då Facebook få skatterabbat för datorhallen i Luleå, enligt DI.
Magnus Helander