Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Adidas backar kring Pippi-bollen

Publicerad: 13 december 2012, 15:36

Aftonbladets sportreporter Robert Laul har i webb-tv-programmet Bollklubben kommit på idén att likt herrfotbollen döpa den officiella matchbollen inför dam-EM i sommar. Tittarna valde namnet Pippi och Robert Laul har döpt bollen iförd prästkappa. Nu visar det sig dock att Adidas sätter käppar i hjulet.


Ämnen i artikeln:

AdidasRobert Laul

Vid herr-EM i fotboll fick matchbollen det officiella namnet Tango. Vid herr-VM i Sydafrika 2010 hette bollen Jabulani.

Damfotbollen har dock inte haft något namn på sina matchbollar inför större turneringar.

Robert  Laul, som leder webb-tv-programmet Bollklubben ihop med Erik Niva och  Johanna Frändén, vill ändra på detta. Man hade en omröstning bland  tittarna om vad matchbollen skulle döpas till inför damfotbolls-EM i  Sverige i juni.  

Valet föll på Pippi och Robert Laul gick till och  med så långt att han iförd prästkappa döpte bollen.

Bollsponsorn Adidas  gillade idén till en början, men nu visar det sig att man backar. Robert  Laul är besviken:
– Fotbollsförbundet har skickat ett brev och sagt  att man ser mig som lite utav en ambassadör för dam-EM och jag fick  också ett mail från Uefa där man tackade för idén. Adidas fick kalla  fötter då man förstod att bollen skulle heta Pippi. Det känns  verkligen tråkigt, säger han.

Adidas pr-chef för Norden, Filip  Göransson, meddelar att den officiella matchbollen ska heta UEFA Women  Euro 2012 Official Matchball och inget annat:
– Det är visserligen ett långt namn, men det har i alla fall tydlig koppling till turneringen, säger Filip Göransson.

Han  bekräftar att han även följt Bollklubbens dopceremoni, men menar att  det är ett initiativ som får ske helt i Aftonbladets regi – utan stöd  från Adidas:
– Vi kunde inte stå bakom dem i och med vi inte var så snabbrörliga som krävdes, säger Filip Göransson.

Han  menar att en namnprocess är en relativt komplicerad historia som dels  kräver godkännanden av Uefa, dels att man undersöker eventuella risker  för varumärkesintrång och liknande.
– Vi hade bara en vecka på oss i  och med att Aftonbladet ville ha med det hela i öppningsprogrammet för  Bollklubben. Så vi hann inte säkerställa att vi kunde ställa oss bakom  namnet, säger Filip Göransson.

Han påpekar också att även om det hade  funnits tid att reda ut alla eventuella frågetecken hade det ändå  aldrig funnits möjlighet att hinna trycka namnet Pippi på den officiella  matchbollen:
– Vi har ju ändå genomfört liknande initiativ tidigare och döpt bollar med hjälp av folkets röst, säger Filip Göransson.

Jo, men herrfotbollen får döpta matchbollar hela tiden. När ska damerna få samma sak?
– Det finns ändå mycket turneringar inom damfotbollen. Så därmed uppstår fler chanser framöver, säger Filip Göransson.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

AdidasRobert Laul

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.