Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Adweeks chefredaktör sparkas

Publicerad: 18 oktober 2011, 05:08

Efter veckor av spekulationer är det klart. Adweeks chefredaktör Michael Wolff har fått sparken.


Michael Wolff får sparken.

Så sent som för en vecka sedan försäkrade ägarna till Adweek, riskkapitalbolaget Prometheus Globa, att Wolff skulle sitta kvar som chefredaktör.

Men i går meddelade man kort på Adweek.com att Mediaweeks förre redaktör Jim Cooper tar över det dagliga arbetet på tidningen.

Wolff som var mediekrönikör i Vanity Fair fick jobbet för ett drygt år sedan. Uppgiften var att göra den torra branschtidningen mer lättillgänglig och publik. Vilket var exakt vad Wolff gjorde. Adweek har blivit mer driven, underhållande och personinriktad.

Samtidigt har kostnaderna rusat i höjden. Ett större problem, enligt PaidContent, har varit att man inte fått in tillräckligt med sponsorer på sina event vilket är tidningens viktigaste inkomstkälla. Då spelar det ingen roll att adweek.com har fått betydligt fler besökare.

Nu förväntas Adweek återgå, åtminstone delvis, till den mer traditionella branschtidningen.

En annan förklaring till Wolffs avsked är att han är starkt kritisk till Rupert Murdoch och hans företag News Corp. Prometheus Globals finansiärer Guggenheim Partners har nära relation med News Corp.

Symptomatiskt så var det sista Michael Wolff skrev på Adweek artikeln om namnet Murdochs värdefall .

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.