Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Aegis ökar försäljningen med 20 procent

Publicerad: 16 Mars 2012, 07:35

Aegis Media ökade omsättningen med 20 procent till 1,49 miljarder dollar under 2011. Gruppen räknar med att annonsinvesteringarna i världen ökar med sex procent under 2011, vilket är samma prognos som man gav i augusti. Man skruvar dock ned prognosen för den amerikanska marknaden.


Ämnen i artikeln:

VizeumIsobarIProspectAegisCarat

Aegis Media, som består av Carat, Posterscope, Vizeum, Isobar och  iProspect, rapporterade en vinst före skatt på 211,2 miljoner dollar,  vilket innebär en 32-procentig ökning i förhållande till 2010, enligt  Adage.

Gruppen ökade också sin totala omsättning med 20 procent till 1,49 miljarder dollar.
–  Den framgångsrika försäljningen av Synovate representerar den största  strukturella förändringen i företagets historia och ger gruppen ökade  möjligheter att gå vidare med vår plan för olika förvärv och  investeringar, säger Aegis, koncernchef Jerry Buhlmann i ett uttalande,  enligt Adage.

Enligt Jerry Buhlmann har Aegis slutfört 18 förvärv  och investeringar under 2011 och så sent som i november meddelade Aegis  att gruppen investerat 110 miljoner dollar i just förvärv.

Enligt Adage visar Nomuras beräkningar att Aegis har ytterligare 350-500 miljoner dollar att lägga på sådana investeringar.

Verksamheterna  i snabbväxande regioner som Kina, Ryssland, Brasilien och även  Nordamerika stod för 50 procent av Aegis totala omsättning under 2011,  vilket kan jämföras med 43 procent för motsvarande period under 2010.

Så  sent som förra månaden vann Carat GM och i början av den månaden  slutfördes även förvärvet av den amerikanska digitala byrån Roundarch.

Aegis  digitala verksamhet stod för 35 procent av de under totala intäkterna  under 2011, vilket var en 32-procentig ökning i förhållande till året  innan.

Enligt Adage ligger tillväxten i linje med Carats prognos  för de kommande åren. Här pekar man bland annat på att det digitala blir  än starkare under 2013 i takt med att onlineinvesteringar tar över  vanliga tidningar, vilket i sin tur drivs av en ökad efterfrågan från  konsumenterna när det gäller onlinevideo, sociala medier och mobilt  internet.

Carats senaste prognos, som kom idag, visar att  de globala investeringarna i världen vad gäller annonser ökar med 6  procent under 2012, vilket bland annat drivs på av det amerikanska  presidentvalet, OS i London och fotbolls-EM.

Carar räknar dock med lägre efterfrågan i USA under 2012 och sänker prognosen från en ökning på 5,4 procent till 4,9 procent.

Carat  tror också att det sker en återhämtning av ekonomin i Västeuropa, men  är något tveksam. Detta gör att Carat sänker sin prognos för Europa från  en ökning på 3 procent till 1,5 procent, enligt Adage.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.