Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Affärsvärlden har gått från 25 till 10 medarbetare

Publicerad: 19 September 2013, 12:52

Jon Åsberg.

Foto: Pressbild.

Resumé har tidigare berättat att Veckans Affärer sig av med i stort sett hela personalen. Jon Åsberg tycker inte att det går att jämföra dagens VA med Affärsvärlden: – Vi hade en snarlik inriktning fram till att Veckans Affärer gjorde om tidningen och bland annat tog bort börsbevakningen och börsanalysen. Idag finns det inte så mycket som förenar Affärsvärlden och VA, säger han.


Ämnen i artikeln:

Jon ÅsbergAarne Aktan

Jon Åsberg tycker att Affärsvärlden fortfarande kan kategoriseras som ett klassiskt affärsmagasin.

–  Tidningen kommer ut en gång per vecka, försöker berätta stories om hur  olika affärer har gått till och erbjuder analyser av såväl bolag som  aktier. Vi har hållit fast vid vår linje, säger Jon Åsberg.

Han började som chefredaktör för Affärsvärlden år 2006.

Jon  Åsberg förklarar att Affärsvärldens printintäkter har i stort sett halverats sedan  2009 – intäkterna gick kraftigt ned då och kompenserades något under  2010.

Utvecklingen är ändå tydlig.
– Vi ser visserligen att  webbannonseringen har ökat något och event drar en del, men det är inga  jättesiffror att tala om och ersätter definitivt inte tappet inom print,  säger Jon Åsberg.

Han uppger att prenumerationsintäkterna är 10 procent än när han började på Affärsvärlden år 2006, men de peakade år 2010.
– Prenumerationerna har inte ökat sedan dess, utan vi har tappat med några procentenheter per år, säger Jon Åsberg.

Affärsvärlden har även infört betalväggar, läsplatteversioner och liknande för att möta utvecklingen.

Den övergripande planen är att sakta, men säkert migrera läsarna från print till digitalt.

Här spelar varumärket den avgörande rollen.
–  Vi vill uppmärksamma läsarna att det är varumärket Affärsvärlden som  betyder något oavsett om man tar emot produktionen via print eller  digitalt. Vi försöker följa i Financial Times fotspår, säger Jon Åsberg.

Han berättar att Affärsvärlden hade 25 anställda när han började som chefredaktör – idag är man 10 personer.

–  Vi ligger i ett gemensamt förlag och har samordnat olika funktioner som  exempelvis redigering. Vi har dragit ned kostnaderna med 25-30 procent  under de här åren, säger Jon Åsberg.

Han uppger att Affärsvärlden inte har några planer på ytterligare personalneddragningar.

Jon  Åsberg har heller inte diskuterat om man ska göra som Veckans Affärer  och gå till utgivning varannan vecka eller rentav bli månadsmagasin.

–  Inget är uteslutet. Jag kan inte säga om vi är ett månadsmagasin om  5-10 år eller om vi ens finns på papper då, säger Jon Åsberg.

Affärsvärlden har också ett starkt fokus på att utveckla sin mobilsajt just nu, där man ser en snabb tillväxt.

Mobilsajten stod för 5 procent av den digitala trafiken för två år sedan – idag står den för 20 procent.

Aarne Aktan har tagit över som Sverige-vd för Talentum efter Roger Thorén.

Jon Åsberg berättar att Talentum höll chefskonferens i förra veckan med just Aarne Aktan.

–  Då presenterades olika idéer, men jag och Aarne har inte haft möjlighet  att titta varandra i ögonen och tala om varumärket Affärsvärlden, säger  Jon Åsberg.

Hur ser du egentligen på VA:s utveckling?
– VA har  gått mot en mer tydlig konceptinriktning och bygger events, listor och  prisutdelningar runt omkring sina teman. Det är bra för oss eftersom  Sverige inte är någon jättemarknad och vi är glada om vi lämnas ensamma i  vårt lilla hörn, säger Jon Åsberg.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Jon ÅsbergAarne Aktan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.