Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Aftonbladet bantar printorganisationen – kapar nio tjänster

Publicerad: 16 Mars 2018, 07:55

Aftonbladet omorganiserar för print och kapar nio tjänster när en större del av redigeringen förläggs till dagtid. Ambitionen är att ingen ska tvingas bli av jobbet efter att de fackliga förhandlingarna avslutas.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetPrintPapperstidning

Klockan 15.00 under torsdagen höll Aftonbladet ett stormöte där samtlig redaktionell personal uppmanades komma, något Dagens Media var först att rapportera om. De senaste månaderna har det pågått förhandlingar mellan ledningen och journalistklubben på tidningen gällande printorganisationen.

Totalt handlar det om nio tjänster som ska försvinna inklusive sport-, natt- och dagredigering. Printdesken kommer bland annat att ta över Sportbladets pappersproduktion som organisatoriskt tidigare legat under sporten. Aftonbladet flyttar också över en större del av redigeringen till dagtid.

Under fjolåret omsatte Aftonbladets huvudtidning inklusive magasin 959 miljoner kronor, annonsintäkter inräknade. Tidningens printorganisation med distribution, annons, redaktion, och affär, består i dag av cirka 60 personer.

– Aftonbladet Print har år 2018 samma personalstyrka som tidningen hade när upplagan var långt högre. Medielandskapet har dessutom förändrats på ett sätt som ingen kunnat undgå att notera - från print till online. Därför optimerar vi nu print och ställer om verksamheten för framtiden, säger Aftonbladets printchef Martin Wåhlstedt till Resumé.

Vad jag förstår är ambitionen att inga ska förlora sina jobb. Hur ska detta ske?
– Det är vår ambition. Vi har duktiga och engagerade medarbetare. Men av respekt för de fackliga förhandlingarna som nu pågår kan jag inte gå in i detaljer kring det.

Hur länge tror ni att Aftonbladet finns kvar i print?
– I många år till.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.