Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Aftonbladet bantar – SvD höjer priset

Publicerad: 30 Oktober 2008, 11:45

Schibsted Sverige räknar med minskade intäkter nästa år. Nu laddar vd Gunnar Strömblad med åtgärder: – Vi ser över kostnadsnivån och håller en hög beredskap för förändringar. Nedskärning på Aftonbladet, prishöjning på Svenskan och samarbeten finns på förslagslistan.


Nedskärningar på Aftonbladet är på gång när Schibsted laddar för åtgärder mot minskade intäkter nästa år.

Schibsted Sverige ökar takten på samarbeten och integration. Först ut är Svenska Dagbladet som har lägst fallhöjd eller närmast till de röda siffrorna. Schibsted Sveriges vd Gunnar Strömblad vill inte ge några konkreta exempel på åtgärder, men medger:

– Läget har aldrig varit mer svårbedömt inför ett budget­arbete. Ännu har inte botten gått ur annonsmarknaden, även om plats och bostad har minskat. Detaljister och varumärken går fortsatt bra.

– Man ska inte bli alltför depressiv, men annonsintäkterna kommer att minska nästa år. Tv och delar av printsektorn får det tuffare, men internet kommer att vara starkt. Det påskyndar den flytt till nätet som vi redan ser.

Gunnar Strömblad, vd för Schibsted Sverige. Foto: Erik Esbjörnsson.

Aftonbladet redovisade i veckan sitt största procentuella tapp någonsin, 10,5 procent i september, men Gunnar Strömblad är inte förvånad:

– Vi har förutsett en trendmässig nedgång av lösnummerförsäljningen. Fast kanske inte så här stor, men det handlar ju om en enskild månad.

Aftonbladet har en ohotad topposition på nätet med fyra miljoner unika besökare i veckan, men börjar slå i taket volymmässigt. Lösningen är att utveckla nya webbtjänster och mobila tjänster, som kan kompensera tappet i upplage­intäkter och minskade annonsinkomster.

– Nätet och webb-tv blir en allt viktigare del i utvecklingen av Schibsted Sverige, säger Gunnar Strömblad. Vi ser att tv-tittande alltmer flyttar till nätet. Rättighetsinnehavarna kommer att tvingas ge upp den gamla affärsmodellen med traditionell tv och dvd för att släppa mer innehåll till nätet.

Vid årsskiftet ska Aftonbladets nya organisation, med papper och webb i samma bolag, vara genomförd. Den ses som ett första steg mot integration och bantning av den gemensamma personalstyrkan på över 300 journalister. Men bolaget har ännu inte fått någon affärsområdeschef som kan hålla stadigt i kniven när det ska skäras.

Aftonbladet redovisade ett rekordresultat under första halvåret och har trots upplage­fall inga problem med lönsamheten. Det har däremot Svenskan, som väntas gå med en liten vinst i år efter stats­bidraget på 65 miljoner kronor. Nästa år minskar statsstödet till 60 miljoner och samtidigt ökar kostnaderna för papper kraftigt, sedan bruken i pågående förhandlingar har begärt tvåsiffriga prishöjningar.

Svenskan är redan hårt bantad och kan inte spara sig ur en kris. Däremot har tidningen en köpstark målgrupp som tål en prishöjning. En höjning med en tia i månaden ger 20 miljoner kronor på sista raden.

Samarbetena med Aftonbladet väntas öka, medan mer av unikt material flyttar till nätet. I motsats till Aftonbladet tror Svenskans ledning inte på att ta betalt för material på nätet. Däremot hoppas ledningen att nätet ska rädda en del av de annonsintäkter som papperstidningen tappar.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.