Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Aftonbladet: Det är ett branschproblem

Publicerad: 16 maj 2008, 09:51

Aftonbladet Nya Mediers försäljningsdirektör Anders Berglund vill inte säga exakt hur många som blockerar deras banners. Men ännu är det inga större siffror.
– Om det växer så kommer vi inte sitta på vår kammare och vänta. vi tänker agera, säger han till Resume.se.


I regel tar nättidningar betalt per klick på en banner eller för ett visst antal visningar under en viss tidsperiod. Annonsörer förlorar pengar i de fall där en användare laddar ner en banner utan att visa den. Men de största förlorarna är tidningar och andra innehållsproducenter på nätet.

Anders Berglund är försäljningsdirektör på Aftonbladet Nya Medier. Han är väl medveten om problematiken. Någon exakt siffra på hur många procent av besökarna som använder bannerblockerare vill han inte avslöja, men ännu är det inte fler än fem procent.

– Det är fortfarande ensiffrigt procenttal. Men om det ökar så kommer vi självklart att vidta åtgärder så att våra annonser visas i alla fall. När det blir ett problem kommer vi utveckla produkten.

Du är inte rädd för att detta ska leda till ett resurskrävande programmeringsrace?
– Man ska komma ihåg att den stora massan inte gör detta. Sedan kan tekniken utvecklas och skulle detta integreras i webbläsaren så kommer vi inte sitta på vår kammare och vänta. Då kommer vi agera.

Ni tittar inte på nya annonsformat i stil med Google Adwords?

– Nej, eftertextannonsering är en stor marknad men man måste också se vad kunden vill ha. Stora annonsörer vill ha stora format och stora marknader. Då kan vi inte erbjuda länkar.

Men banners verkar vara ett annonsformat som användarna inte gillar?

– Vi arbetar med redesign av sajten och frågar både annonsörer och läsare vad som skulle passa dem. Vi tittar på allas behov.

Anders Berglund tycker att alla borde vara intesserade av ämnet och inte minst annonsörer som i dag flyttar en stor del av sina investeringar till nätet.

– Det är ett branschproblem. Och det är ett problem som gäller alla stora mediehus. Vi kommer nog att gå ihop och hjälpas åt, säger han.

Borde TU ta upp frågan?
– Definitivt. Det skulle vara en superintressant diskussion.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.