Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Aftonbladet fälls av RO – igen

Publicerad: 15 september 2014, 12:41

Den fällda artikeln.

Nu har det hänt igen. Aftonbladet fälls ännu en gång av RO för smygreklam på sajten.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

Aftonbladet har fällts en rad gånger för smygreklam på sajten. Den här gången rör det sig om en reklamtext för Viaplay som saknade annonsmärkning.

Rubriken lyder "Viaplay sänder F1 gratis i helgen". Artikeln, som handlar om det nya svenska Formel 1-hoppet Marcus Ericsson, avslutas med en länk till registreringen för tv-tjänsten Viaplay. Publiceringen anmäldes till reklamombudsmannen, RO, som nu fäller Aftonbladet. Länken uppfyller inte kraven på reklamidentifiering, menar RO, uppger nyhetsbyrån Siren.

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin har vid flera tillfällen sagt att han inte ser några problem med native advertising så länge det är tydligt annonsmärkt. Men det har alltså brustit vid en rad tillfällen.

Aftonbladets  chefredaktör Jan Helin har vid flera tillfällen sagt att han inte ser  några problem med native advertising så länge det är tydligt  annonsmärkt. Men det brast alltså denna gång, enligt RO.  - See more at:   http://www.resume.se/nyheter/reklam/2014/05/02/aftonbladet-falls-for-bristande-annonsmarkning/#sthash.Ujv7H9cB.dpuf

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.