Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Aftonbladet fälls för bristande annonsmarkering

Publicerad: 11 maj 2011, 11:34

En artikel på Aftonbladet.se fälls för bristande annonsmarkering av RON. Artikeln, som nämnde företaget Kundkraft i positiva ordalag, betraktas av RON som marknadskommunikation.


Ämnen i artikeln:

RONAftonbladet

Artikeln, som handlar om tre grannar, två familjer och en ensamstående man med olika elkostnader och elpriser, nämnde företaget Kundkraft i mycket positiva ordalag.
Högst upp i artikeln, ovanför bilderna och bildtexterna, fanns en ruta med texten ”Så får du ner ditt elpris – kolla själv (Extern länk till kundraft.se)”.

Privatpersonen som anmält Aftonbladet skriver i sin anmälan att Kundkraft tillhör samma koncern som Aftonbladet och att artikeln utgör en uppenbar egenannons för det koncerngemensamma företaget Kundkraft.

Aftonbladet i sin tur hävdar att syftet med artikeln var att visa på olika sätt som man kan sänka sitt elpris och att ett av dessa var att vända sig till företag som grupphandlar el. Dessutom hävdade man att Aftonbladet ingår i en koncern, där ägarbilden inte alltid är densamma, inte hindrar bolaget från att skriva om dessa bolags verksamheter.

RON fann att artikeln i praktiken bara handlade om ett sätt att sänka sina elkostnader, att vända sig till Kundkraft. Detta i kombination med den positiva framställningen av företag och textrutan i toppen av artikeln gör att RON bedömer att hela artikeln utgör marknadskommunikation. Därför borde den ha annonsmarkerats. Att detta inte gjorts strider mot artikel 9 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Christian Ström

Ämnen i artikeln:

RONAftonbladet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.