Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Aftonbladet föll mer än Expressen igen

Publicerad: 5 februari 2009, 08:45

Aftonbladets upplaga per utgivningsdag i december backade med 34 700 exemplar till 345 700. Expressens upplaga föll med 19 800 exemplar till 289 000. Gapet: 56 700 exemplar.


Foto: Erik Esbjörnsson.

Expressens upplageökning i november (+ 5 200 exemplar per utgivningsdag) var en engångshändelse.

I december föll ”Getingen” igen – men inte lika mycket som Aftonbladet. Expressens tapp per utgivningsdag var 6 procent, Aftonbladets 9 procent.

– Även i december är gapet under 60 000 exemplar, vi tar marknadsandelar. Detsamma gäller räckvidden i Orvesto, säger Expressens informationschef Irina Halling.

På vardagarna och söndagarna föll Aftonbladet med 28 700 ex respektive 49 1000 ex. Expressen var backade med 13 900 på vardagarna och med 29 000 ex på söndagarna.

Även räckviddsmässigt är trenden bättre för Expressen.

Expressen behöll sin räckviddssiffra på 1 041 000 från förra mätningen i Orvesto. Samtidigt tappar Aftonbladet 6 procent av sin räckvidd.

På nätet och i print når Expressen 1 442 000 läsare varje dag, en ökning med 32 000 jämfört med samma period i fjol.

Men Aftonbladets chefredaktör betonar att hans tidning ändå är klart störst.

– Aftonbladet är den tidning som når överlägset flest svenskar varje dag. I december läste 2,3 miljoner svenskar Aftonbladet dagligen i någon form. Det är nästan en miljon fler dagliga läsare än konkurrenten, skriver Jan Helin i dagens Aftonbladet.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.