Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Aftonbladet försöker slå hål på mig med usel journalistik”

Publicerad: 6 maj 2013, 15:23

Resumé kunde nyligen berätta att den före detta cateringföretagaren tillika årets lobbyist Mats Eriksson har gått i taket över en Aftonbladet-artikel med rubriken ”Lobbyfirman – Vi drev igenom momsen”. Resumé har nu granskat ljudfilen från Aftonbladets intervju med Westanders pr-konsult Mikael Persson. Den ger en helt annan bild än Aftonbladet-artikeln.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetPatrik WestanderWestanderMats Eriksson

Aftonbladets grävreportrar Richard Aschberg och Erik Wiman publicerade  nyligen sin artikel om att pr-byrån Westander ska ha varit med om att  driva igenom sänkningen av restaurangmomsen. Artikeln hade rubriken  Lobbyfirman – Vi drev igenom momsen.
”Jag satte verkligen kaffet i  vrångstrupen igår. Det här har helt och hållet skett på gräsrotsnivå så  att det bara dånar om det”, sade Mats Eriksson då Resumé talade med  honom om artikeln.

Resumé har lyssnat igenom ljudfilen där Erik Wiman  intervjuar Westander-konsulten Mikael Persson om byråns lobbyarbete.

Erik Wiman frågar bland annat på vilket sätt som Westander var med och  fick igenom skattesänkningen, varpå Mikael Persson svarar:
– Man kan inte säga att det var vi som fick igenom den, utan det var de (SHR) som fick igenom den.

Mats Eriksson är djupt bestört:
–  Jag har fått hög trovärdighet när jag har kämpat för min sak och sedan  försöker Aftonbladet slå hål på mig med usel journalistik. Jag är också ledsen  för Mikael Perssons skull när han verkligen inte har sagt att Westander  drev igenom momsförändringen, säger han.

Resumé berättade också att  Mats Eriksson inte bara vände sig mot rubriksättningen, utan även mot  passagen om att Westander ska ha samarbetat med SHR och en krögare.

”Momspromenaderna skedde helt och hållet på mitt eget initiativ”, sade han till Resumé.

Av intervjufilen framgår dock att ordet momspromenader inte ens används.

Av  intervjufilen framgår också att Erik Wiman påstår att det för allmänheten  framstod som att sänkningen av restaurangmomsen var en  arbetsmarknadspolitisk åtgärd snarare än att den kom från  restaurangbranschen själv.

Mikael Persson svarar, utan att ta åt sig äran för momspromenaderna:
– Vad jag minns så var det ju SHR som hittade en talesperson, säger han.

Mats Eriksson skräder inte orden:
– Min  fråga är ju om man kan lita på grävande journalister eller om de i  själva verket är lobbyister själva. Jag tycker att det här är botten.  Man borde kunna kräva mer, säger han.

– Jag är glad att det nu har blivit tydligt att Westander inte på något  vis tagit åt sig äran för sänkningen av restaurangmomsen. Westander hade  under 2010 ett uppdrag att hjälpa SHR i deras arbete, men det var  krögaren Mats Eriksson och SHR som var de drivande aktörerna, säger  Patrik Westander.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.