Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Aftonbladet fortfarande en pappersaffär

Publicerad: 7 november 2012, 08:51

Tjänar fortfarande mest i print.

Foto: Resumé.

Papperstidningen är fortfarande motorn i Aftonbladets maskineri – trots framgångarna på nätet och i mobilen. Det visar Schibsteds kvartalsrapport som kom i dag. Men medan pappersupplagan rasar ökar de digitala annonsintäkterna.


Under det tredje kvartalet i år omsatte Aftonbladet 536 (552) miljoner kronor. Av dem kommer 417 (452) miljoner kronor från papperstidningen och 119 (100) miljoner från webben/mobilen.

Det totala rörelseresultatet landar på 87 (77) miljoner kronor, varav 64 (60) miljoner kronor kommer från papperstidningen och 23 (17) miljoner från onlineverksamheten.

Hittills i år har Aftonbladets papperstidning omsatt 1240 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 130 miljoner kronor. Onlinedelen har omsatt betydligt mindre – 388 miljoner kronor – men haft ett rörelseresultat på hela 100 miljoner kronor.

Schibsted skriver i kvartalsrapporten att Aftonbladets pappersupplaga föll med 14-16 procent under Q3 2012 jämfört med samma period i fjol. Men tack vare prishöjningen på en krona i somras tappar de bara 8 procent av intäkterna. För onlinedelen ökar intäkterna med 19 procent under kvartalet.

För koncernkollegan SvD är utmaningarna större. Under årets tredje kvartal sjönk tidningens annonsintäkter med hela 14 procent, jämfört med samma kvartal 2011. Under årets första nio månader har Svenska Dagbladets upplaga på vardagar minskat med fem procent. Trots prishöjningar tappar tidningen fyra procent av prenumerationsintäkterna.

Under Q3 föll SvD:s rörelsemarginal till 1 (2) procent, medan Aftonbladets ökade till 16 (14) procent.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.