Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Aftonbladet gör en NY Times

Publicerad: 29 Augusti 2014, 09:23

Jan Helin.

Foto: Magnus Helander.

Medieföretag världen över frossade i New York Times stora innovationsrapport när den läckte ut. Aftonbladets publisher Jan Helin blev så inspirerad att han nu dragit igång en liknande intern genomgång. – Vi hyllas för att vi ligger så långt framme digitalt, men vi får aldrig slå oss till ro, säger han.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetNew York TimesJan HelinRobin Govik

Det var i våras som New York Times 96-sidiga interna framtidsrapport läckte ut på nätet. NY Times gav gett ett team reportrar ledda av Arthur Gregg Sulzberger, son till tidningens publisher Arthur Ochs Sulzberger, i uppdrag att undersöka tidningens egna digitala strategi.

När den spreds på nätet blev rapporten en global mediesnackis och en inspirationskälla för många företag i branschen.

Nu gör Schibsted-ägda Aftonbladet en egen omfattande innovationsrapport där mediehusets styrkor och svagheter gås igenom. Arbetet leds av nyhetschefen Robin Govik och ett team på sju personer med – en mix av kompetens inom it, ux, redaktionellt arbete, affär och annons.

Rapporten ska vara klar i november och ska sedan användas internt som ett grunddokument för bland annat seminarier med målet att ta Aftonbladet till nya nivåer i det nya medielandskapets framkant.

– Jag blev riktigt jäkla imponerad av NY Times-rapporten som lyfte fram de journalistsika styrkorna men som också innehöll självrannsakan med svagheter på att hänga med i utvecklingen, säger Jan Helin.

– Vår rapport är också avsedd för för internt bruk – om den läcker sedan får vi väl se...

I höst är i övrigt de största Aftonbladet-händelserna tv-satsningen, partnerstudion för branded content, nya sajten för läsplattan och e-sportsajten.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.