Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag16.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Aftonbladet gör sitt fjärde bästa resultat i tidningens historia

Publicerad: 16 Februari 2012, 09:06

Aftonbladets vd, Anna Settman: "Det var riktigt turbulent under 2011 hos oss, men det har vi till godo nu under 2012 och 2013"

Foto: Hanna Teleman.

Aftonbladet går som tåget och gör vinst på 124 miljoner kronor för Q4 (57). Helåret 2011 gör Aftonbladet en vinst på 310 miljoner kronor (333): – Den främsta förklaringen är att Expressen saknar en riktig digital affär. Sju månader av tolv månder gjorde vi mer vinst inom det digitala än inom print, säger Anna Settman, vd på Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

Anna SettmanKvällspostenAftonbladetBonnierExpressen

Aftonbladet gjorde sitt bästa resultat under 2010 i tidningens då 181-åriga historia – 333 miljoner kronor.

Men  helåret 2011 är inte mycket sämre det heller. Här gör Aftonbladet en  vinst på 310 miljoner kronor, vilket är det fjärde bästa resultatet i  tidningens historia.

Enligt Aftonbladets vd, Anna Settman, ligger tidningens framgångar i de digitala satsningarna:
–  En starkt bidragande orsak till att vi gör nära tre gånger så bra  resultat som Bonnier-tidningarna Expressen, GT och Kvällsposten  tillsammans är för att de saknar en riktig digital affär, säger Anna  Settman.

Aftonbladet gjorde också ett starkt Q4 med en vinst på hela 124 miljoner kronor (57):
–  Jag är väldigt nöjd med våra prestationer under 2011 och vi gjorde en  fantastisk avslutning, säger Anna Settman, vd för  Aftonbladet sedan den 1 januari 2010.

Det har länge talats om  krisen inom medievärlden med de stora strukturella förändringar som sker  för närvarande. Hur ser du på det?
– Vi når idag 2,6-2,7 miljoner  läsare och har aldrig haft fler, men vår stora utmaning ligger i  att skapa nya digitala intäkter. GP började ta betalt för det digitala  materialt förra året och nyligen såg vi att DN skapar en särskild betalsajt. Vi  välkomnar att fler tar betalt för sina digitala plattformar eftersom det  ökar folks medvetande om att betala för digitalt innehåll, säger Anna  Settman.

Hon tycker heller inte att det är så konstigt att mediebranschen går igenom den förändring som sker just nu:
–  Många branscher har fått uppleva detta och medievärlden lever mitt i  det. Dagstidningarna är först ut, men vi lär även få se samma utveckling  hos tv och radio, säger Anna Settman.

Aftonbladet hade en  rörelsemarginal på 13 procent under helåret 2001. En tydlig trend under  det fjärde kvartalet är att Aftonbladet får allt större intäkter från  sina mobila satsningar.

Här skedde en ökning med hela 300 procent under Q4 och vinsten landade på 11 miljoner kronor:
– Vi märker tydligt att annonsörer ser nya möjligheter att synas mobilt, säger Anna Settman.

Samtidigt som Aftonbladet gjorde ett av sina bästa år någonsin 2011 genomfördes ett omfattande sparpaket under hösten samma år.

Hela 80 personer ska lämna företaget, varav de flesta redan har gjort det.
–  Man kan väl säga att 2011 var ett år där vi satsade hårt på att bygga  det framtida Aftonbladet. Och det är klart att det blev en turbulent  höst, säger Anna Settman.

Besparingarna landar på totalt 100 miljoner kronor och efter att samtliga lämnat bolaget har Aftonbladet 400 medarbetare.

Anna Settman räknar med att få se effekter av besparingarna redan under nästa år och full effekt under 2013.

Hon  poängterar också att ingen har blivit uppsagd, utan att samtliga av de  80-talet personer som har fått lämna företaget har fått avgångsvederlag.
– Vi gjorde ingen LAS-uppsägning överhuvudtaget, säger Anna Settman.

Hon  påpekar också att Aftonbladet har gjort stora investeringar under det  gångna året. Dels i form av betalsystem och crm, dels genom att man har  gjort om tidningen.

Anna Settman vill dock inte gå in på vilka satsningar som sker under nästa år.

Varför gjorde ni inte ett ännu bättre resultat under 2011 än 2010?
– Det handlade först och främst om att annonsmarknaden inte var lika stark som vi hade hoppats, säger hon.

DN:s  vd och chefredaktör Gunilla Herlitz berättade att hon själv blivit  uppsagt en gång i tiden och menade att det inte behöver vara slutet. Har  du blivit uppsagd någon gång?
– Jo, jag var del av ett paket  1992. Men det löste sig genom att jag hade startat upp ett kvinnonätverk  på arbetsplatsen och en i nätverket tipsade om ett jobb på Aftonbladet.  Så man måste komma ihåg att en uppsägning faktiskt kan innebära nya  möjligheter, säger Anna Settman.

Hur ska ni kunna bibehålla en god journalistik när ni har gjort er av med 80 personer?
– Vi har gått igenom arbetsprocesserna och får välja bort vissa bitar.

Vad väljer ni bort?
–  Det får du ta med vår chefredaktör Jan Helin. Men så mycket kan jag  säga att Aftonbladet är väl rustat inför framtiden, säger Anna Settman.

Om Anna Settman:
Ålder: 41 år.
Familj: Man och två barn, 4 och 2 år. Två bonusbarn 15 och 11 år.
Bakgrund: Tidigare vd för Aftonbladet Nya Medier.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.