Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 16 maj 2011, 09:12
Aftonbladet närapå halverade vinsten det första kvartalet. Nu krävs åtgärder. Den första är att höja lösnummerpriset med en krona, till 12 kronor. Ärkerivalen Expressen väntas följa efter.
Schibsted resultatet för första kvartalet i år visade en kraftigt minskad vinst för Aftonbladet – från 63 miljoner kronor i fjol till 35 miljoner i år.
Raset beror till största del på upplagefallet.
I dag höjer Aftonbladet lösnummerpriset från 11 till 12 kronor som en första åtgärd för att vända trenden.
I Schibsteds rapport talas det om "optimering av organisationen". Aftonbladet Bild skrotas.
Expressen har alltid hakat på marknadsledaren Aftonbladet när lösnummerpriset höjts. Och det lär ske även denna gång.
Senaste gången Aftonbladet, och därefter Expressen, höjde lösnummerpriset var i slutet av 2009.
Magnus Helander