Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Aftonbladet i samarbete med danska Politiken

Publicerad: 5 Juni 2009, 09:58

Aftonbladet utmanar den danska tidningen Politiken. Med spelet ”Kampen om Öresund” hoppas tidningen locka nya besökare till Fobollsbladets sajt. Bakom annonsformatet står företaget Game-N-Gain.


Ämnen i artikeln:

PolitikenAftonbladet

Spelet på Fotbollsbladets sajt

I våras körde Expressen en virtuell redaktionell landskamkamp i samband med Hockey-VM mot den finska tidningen Ilta-Sanomat. Nu är det Aftonbladets tur att testa annonsformatet som med hjälp av ett onlinespel ska locka in nya besökare på sajten.

Det är i samband med lördagens landskamp i fotboll mellan Sverige och Danmark som Aftonbladet testar annonsformatet i samarbete med den danska tidningen Politiken. Samarbetet har fått namnet ” Kampen om Öresund”. Idén går ut på att Aftonbladet och Politiken kör en virtuell fotbollslandskamp mellan länderna.

Allt sker online i ett spel. Båda tidningarna kommer att jobba med landskampen redaktionellt.
Bakom utförandet av annonsformatet, som är viralt, står företaget Game-N-Gain som producerar webbspel och spelkoncept åt bland annat mediebolag.

Vad tjänar Aftonbladet på det här?
– Folk tipsar varandra om spelet och drar på det viset in nya besökare till sajten. Aftonbladet får dessutom något nytt som händer i spelväg på sajten, något som får deras läsare att tipsa andra. Dessutom stannar de som besöker sajten längre eftersom de vandrar mellan spelet och det redaktionella materialet på sidan, säger Erik Ramström, marknadsansvarig samt en av grundarna till Game-N-Gain.

Erik Ramström sa inför Expressens test att de garanterade 150 000 spelare men hoppades på 250 000 spelare. Slutresultatet blev 435 000. Snittiden för varje spelare blev 4,01 minuter, vilket är en lång exponeringstid för de annonsörer som fanns med i spelet.

Vad har ni satt upp för mål med Aftonbladet?
– Aftonbladet sponsras i det här fallet av Bet365 och de har inte krävt några sådana siffror. Men vi räknar med cirka 100 000 spelare. Det är mindre än vid hockey-VM men så pågår kampen bara i fem dagar också.

Politiken har ingen sponsor utan har valt att branda det hela med sin egen logga.

Har ni fler liknande samarbeten på gång?
– Ja, vi pratar just nu om Finnkampen och VM i friidrott.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

PolitikenAftonbladet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.