Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Aftonbladet i storsatsning på e-sport

Publicerad: 28 Augusti 2014, 14:21

Dreamhack.

Foto: Wikimedia.

Schibsted-koncernen drar igång en storsatsning på e-sport genom Aftonbladet. Den nya webbplatsen Aftonbladet Esport har även några storstjärnor kopplade till sig - exempelvis världsmästarna i Counter-Strike "Ninjas in pyjamas"


Ämnen i artikeln:

AftonbladetDreamhack

– Vi ska bli lika viktiga för e-sporten som Sportbladet varit för sportintresset i Sverige, säger Tobias W Lindner, nöjeschef på Aftonbladet i en kommentar.

Esport ska locka publik genom originalproducerat innehåll. Sajten finansieras genom annonsintäkter, sponsorer och partners.

Målet är att bli en mötesplats för tävlande, publik, arrangörer och just annonsörer.

Sajten sjösätts i september.

Aftonbladet har även kopplat in proffslag som "Ninjas in Pyjamas" och "Team Property". Tidningen har även långt gångna planer på att köra egna tävlingar varje månad, antingen som mediepartner eller i egen regi.

Aftonbladets samarbete med Dreamhack ska också vidareutvecklas och ett exempel är e-sportsajten Esportal, vilken innebär att Aftonbladet sänder tävlingen Esportal Dota 2 League i vinter.

Esport har blivit ett globalt fenomen med tittarsiffror som kan mäta sig med sportevenemang som golfens Ryder Cup och tennisens Wimbledon, enligt Aftonbladet.

– Självklart förstärker vi även den redaktionella bevakningen av en stor sport på frammarsch. Vi satsar på en vass, insatt och oberoende journalistik med nyheter och fördjupning runt e-sporten, Det finns en stor lucka när det gäller ambitiös journalistik som det är dags fylla nu. E-sportscenen är värd det, säger Tobias W Lindner i en kommentar.

Aftonbladet hävdar också att över 3,5 miljoner svenskar spelar data- eller tv-spel minst någon gång per år.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

AftonbladetDreamhack

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.