Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Aftonbladet köper tillbaka problemlösarna

Publicerad: 19 november 2008, 14:07

För drygt två år sedan hoppade de rutinerade Aftonbladetmedarbetarna Lasse Östling och Maths Nilsson av från tidning för att starta egna bolaget Minimedia. Nu köper Aftonbladet 51 procent av bolaget som blir en del i affärsområdet Tillväxtmedier.


Maths Nilsson och Lars Östling på Minimedia. Foto: Foto: Patrik Fernlund.

Lasse Östling arbetade i 17 år på Aftonbladet och startade både Sportbladet och Sportmagasinet. Maths Nilsson var tidningen trogen i nio år på poster som nattchef, nyhetschef och biträdande editionschef.

Under 2006 hoppade de två av för att starta det egna bolaget Minimedia. Men redan efter några få månader fick de uppdrag från gamla arbetsgivaren och så har det fortsatt.

– Vi blev först problemlösare som fick uppdrag lite ad hoc. Sedan har uppdragen blivit mer och mer regelbundna, säger Lasse Östling.

Idag har Minimedia 15 anställda. Många av uppdragen kommer från Aftonbladet och Svenska Dagbladet. Bland annat har de gjort nättjänstena Trav365 och Plus för Aftonbladet. De levererar spelinformation till både Skånska Dagbladet och Svenska Dagbladets sajter.

– Från början är vi två papperskillar, men den senaste tiden har det blivit mer och mer uppdrag för nätet. Vårt uppdrag är att öka intäkter och dra trafik.

Nu köper Aftonbladet 51 procent av bolaget av de två grundarna.

– De ville fördjupa samarbetet. Samtidigt kände vi att det är både spännande och tryggt att få in Aftonbladet som ägare. De behöver oss och vi dem.

Är ni miljonärer nu?
– Vi fick skäligt betalt för den korta period vi jobbat med det här bolaget.

Minimedia kommer även efter köpet att jobba med andra kunder än Aftonbladet. Bland annat sneglar man på att hjälpa företag att fylla sina webbplatser med relevant journalistik.
– Idag har många företag en sajt som är byggd av en reklambyrå. Den blir då oftast väldigt statisk. Vi vill göra den levande med journalistik.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.