Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Aftonbladet misslyckades med det grundläggande – kontrollera fakta”

Publicerad: 7 Februari 2017, 13:17

Journalistikprofessorn Jesper Strömbäck är kritisk till Aftonbladets hantering av helgens publicering, men tror samtidigt att skadat hade varit värre om det hade skett i public service.

Journalistikprofessorn Jesper Strömbäck tror att bluffen mot Aftonbladet kan komma att användas som ett slagträ i debatten mot de traditionella medierna.


Ämnen i artikeln:

Jesper StrömbäckFejknyheterAftonbladetMediebranschenMediekritik

I går berättade Resumé om Aftonbladets haveripublicering under helgen. Kvällstidningen gick precis som Sydsvenskan på en blåsning om en man i Malmö som tömde en bankomat på 600 000 kronor och skulle "donera pengarna till välgörenhet". En story som, trots Swedbanks datahaveri, var lite för bra för att vara sann. Till skillnad från Sydsvenskan som uppdaterade sin artikel med en rättelse avpublicerade kvällstidningen artikeln utan förklaring, något man fick kritik av bland annat internetexperten Joakim Jardenberg.

Aftonbladets publisher Sofia Olsson-Olsén skrev i ett mejl till Resumé att man jobbar på att ta fram rutiner när det gäller avpubliceringar av artiklar online.

– Vi publicerar ca 150 000 artiklar under ett år och ibland händer det tyvärr att det finns illvilliga människor som har uppsåt att lura oss. Vi har brustit i vår research och det beklagar vi, säger hon.

LÄS MER: Aftonbladet blev grundlurade – nu växer kritiken

Journalistikprofessorn Jesper Strömbäck vid Göteborgs universitet anser att händelsen är allvarlig i synnerhet med tanke på debatten om mediernas förtroende.

– Journalistikens viktigaste uppgift är att tillhandahålla sådan information som människor behöver för att fritt och självständigt kunna ta ställning i samhällsfrågor. Då är det helt avgörande att det som rapporteras är sant eller relevant. I det här fallet har journalistiken misslyckats med den grundläggande uppgiften att kontrollera fakta. En ordentlig rättelse i det här fallet är helt självklar enligt mig.

– Jag vet inte vad som har hänt i det här fallet. Men oavsett om det handlar om en oerfaren reporter eller redaktör, tidspress eller jakten på en bra historia så har man släppt igenom en fejknyhet som borde varit ganska lätt att kolla upp. Det är allvarligt, inte minst i en kontext där politiker och alternativa medier, både i Sverige och internationellt, systematiskt anklagar traditionella medier för att mörklägga sanningen eller fejkade nyheter. I ljuset av detta har journalistiken och att den är sann aldrig varit viktigare än nu.

Ja vad kan den här typen av fel i etablerade kanaler få för konsekvenser?
– Det kan komma att användas i debatten mot medierna, bland annat som ett redskap för dem som har en agenda med sina anklagelser.

Hur tror du att det här kan påverka förtroendet för Aftonbladet?
– Jag tror inte att en enskild publicering får så stor effekt, men det kan skada förtroendet. Jag tror dock att det hade varit en annan sak om motsvarande fel hade skett i public service där förtroendet är högre än för kvällstidningarna..

Jakten på trafik, hur mycket tror du det spelar roll i det här fallet?
– Det är nog en bidragande faktor, även om jag inte har full insyn i det här fallet. Det finns alltid en risk att nyhetsmedier snappar upp storys som får stor spridning på sociala medier utan att kolla alla fakta ordentligt. Tidspressen riskerar också att underminera kontrollen av fakta.

– Att nyheterna ska vara sanna och relevanta är ett grundläggande krav på journalistiskt medieinnehåll. Om nyheterna inte lever upp till de kraven riskerar journalistiken att underminera sin egen legitimitet. Medierna och journalistiken har därför all anledning att vara noga med faktakollen, även i en tid när tidspressen och konkurrensen om människors uppmärksamhet är större än kanske någonsin.

Resumé har under tisdagen sökt Aftonbladets ledning för ytterligare kommentarer kring den misslyckade publiceringen. Tidningen låter via personalchefen Magnus Ringman meddela att det inte blir någon intervju eller fler kommentarer än det korta svar tidningens publisher Sofia Olsson Olsén gav till Resumé i går och det egenförfattade blogginlägget som följde Resumés publicering.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.