Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Aftonbladet Mobil: ”Reklambyråer - utmana oss!”

Publicerad: 26 oktober 2012, 12:53

Efter att ha slagit trafikrekord förra veckan går nu Aftonbladet Mobils chefer Johan Åsen och Daniel Nilsson ut med en utmaning i sin debattartikel till Sveriges kreatörer.
"Utmana oss – det är det enda vi begär!"


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Aftonbladets mobilsajt hade förra veckan 2 252 019 unika besökare. Nytt  trafikrekord och mobilsajten intar nu positionen som Sveriges näst mest  lästa nyhetssajt, efter aftonbladet.se. Vår mobilsajt är nu större än  hela expressen.se. Och trafiken fortsätter att rusa, vecka efter vecka.

Samtidigt som trafiken exploderat har mobilen också växt till en allt  mer attraktiv annonskanal, mycket drivet av den snabba  konsumtentförflyttningen, men också genom möjligheten att nå kunder i  nya situationer i en personlig miljö. Mobilen är just nu Sveriges  överlägset snabbast växande annonskanal enligt IRM och kommer sannolikt  att vara det under lång tid framöver.

Enkelt sammanfattat kan vi konstatera att användarna är där, allt fler  företag och varumärken testar och några har kanske till och med hittat  sin position i den mobila kanalen, men var är ni andra?

Vi saknar många av er som brukar hjälpa oss med det kreativa i våra  kampanjer, ni som vi ibland får bromsa för att det inte ska bli för  skönt galet. Var är ni i den mobila kanalen, nu när det händer på  riktigt?

Idag försöker vi på Aftonbladet och många av våra konkurrenter axla er  roll, en roll som vi egentligen inte är lämpade för, men som vi måste ta  för att driva den mobila kanalen framåt.

Vi vill inget annat än att även ni ska komma till insikt om att  annonsmarknaden håller på att ritas om, precis som hela  mediekonsumtionen.

Mobilen och andra nya enheters mindre skärmar ställer inte mindre krav  på kreativitet, det är nu ni behövs. Kanske ännu mer än tidigare.

Vi på Aftonbladet Mobil vill bli utmanade, vi har hittills aldrig behövt  säga nej till en kreativ idé eller annons. Utmana oss – det är det enda  vi begär!

Sista frågan går till er på Resumé – när kommer månadens kampanj för mobilt?

Johan Åsen, mobilchef Aftonbladet
Daniel Nilsson, mobilchef annons Aftonbladet

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.