Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Aftonbladet och Minimedia startar bemanningsföretag

Publicerad: 2 Mars 2009, 10:09

Aftonbladet och redaktionella konsultbolaget Minimedia knyter allt närmare band.  Bolaget startar nu gemensamt bemanningsföretaget med tilltänkta namnet Mediateam. (Uppdaterad)


Ämnen i artikeln:

AftonbladetMats ErikssonMinimedia

Maths Nilsson, vd för Minimedia.

Minimedias vd Maths Nilsson blir vd för nya bolaget medan Aftonbladets Mats Eriksson, vd för Aftonbladets tillväxtmedier, blir ordförande i Mediateam.

Ägarkonstellationen är i praktiken densamma som i Minimedia.

I styrelsen sitter även Niklas Silow, Punkt.se:s förre chefredaktör.  
Minimedia, grundades av Maths Nilsson och Lasse Östling, tidigare mångåriga medarbetare på Aftonbladet och den som land annat startade Sporbladet.

Minimedia rekryterade i januari Niclas Lindstrand som redaktionschef. Han har de senaste åren arbetat med Skånska Dagbladets webbsatsning, men var innan dess flera år på Dagens Nyheter.

Bolaget registrerades redan i november förra året.

Men frågan är om bolaget verkligen får kalla sig Mediateam. Bolagsverket har kommit med en uppmaning om namnbyte eftersom konkurrenten Team Media också sysslar med redaktionell utveckling.

– Vi kommer att rikta oss  till olika medieföretag, som behöver allt från informatörer till journalister, säger Maths Nilsson, till resume.se.

Han beskriver 2009 som ett försöksår.

– Vi har under hela tiden som vi drivit Minimedia fått förfrågningar om att hyra ut personal. Nu ser vi över möjligheten att göra det under nya  former.

Någon särskild efterfrågan?
– Vi har ju precis startat, men generellt finns under dåliga tider alltid behov av en större flexibilitet. De stora bristgrupperna är webbredaktörer och redigerare på papper. Reportar finns det relativt gott om.

Hur nära kommer ni att jobba med Schibsted, med tanke på ägarförhållandena?
– Det finns inget uttalat om att vi ska jobba  mer med Schibsted än någon annan.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.