Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Aftonbladet ökar på takten i tv-bygget

Publicerad: 20 Maj 2015, 09:08

Helena Trus får ett nytt program.

Foto: Pressbild.

Aftonbladet lägger i en ny växel i sin tv-satsning. Inom två år vill de dubbla sin publik. Nu sjösätter de en ny plattform och flera nya format.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet TVLotta FolckerAftonbladetStreaming

Webb-tv-kriget fortsätter, och Aftonbladet har ambitiösa planer på att ta marknadsandelar. Nu lanserar de nio nya tv-format inom en rad olika områden.

– Vårt utbud utvecklas hela tiden. Vi är sedan tidigare starka på nyheter och samhällsrelaterade program och intensifierar nu också satsningen på underhållning. Vi kommer göra mycket mer målgruppsanpassad TV framöver för att lättare kunna nå fram till våra tittare och därmed också utveckla annonsaffären, säger Lotta Folcker, programchef Aftonbladet TV, i ett pressmeddelande.

För att hänga med i konkurrensen mot alla andra streamingplattformar på marknaden släpper Aftonbladet nu en ny version av sin spelare.

– Nu kan vi paketera våra program i en mycket mer överskådlig miljö och på ett bättre sätt ta tillvara på den stora mängd material vi producerar varje dag. Det kommer att bli mycket enklare för tittarna att hitta det de är intresserade av och för annonsörer att driva kampanjer på många kreativa sätt, kommenterar Niclas Bergström, produktchef Aftonbladet TV.

Aftonbladets nya format är:

• Hårdträning, med triathleten Jonas Colting som ger tips om träning och utrustning.
• Doktorn tipsar, med programledaren Maria Bjaring och läkaren Arash Sanari.
• 53 snabba, med nöjesreportern Helena Trus som möter kändisar på ett helt nytt sätt.
• Grillsommar, med alla tips man behöver för att lyckas vid grillen.
• Alla pratar väder, om väderfenomen med meteorologen Martin Hedberg (tjuvstartat).
• Jacobs gata, med musikern Jacob Gordin som möter hemlösa i Stockholm.

Från Boom-redaktionen:

• Relationsjuryn, med Lisa Sjösten, Joakim Mattsson och Julia Knave – och tittarnas frågor (tjuvstartat).
• Studio Boom, där kända profiler får full frihet att skapa sina egna program.
• Snapchat Challenge, där olika profiler skapar roliga och galna utmaningar till tittarna.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.