Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Aftonbladet Plus slår rekord

Publicerad: 18 Augusti 2015, 09:18

Med 12 år på marknaden har Aftonbladet Plus en marknadsledande position

Olle Lidbom anser att tanken på att ta betalt på nätet är död. Alla håller inte med Medieanalytikern. Efter en marknadsföringsdrive i sommar har Aftonbladets Plus slagit all time high. Nu har man utökat redaktionen från 4 till 14 personer.


Ämnen i artikeln:

Olle LidbomAftonbladet Plus

När annonspengarna och attraktionskraften för papperstidningen rasar har digitala intäktsmodeller varit en kod att knäcka för svenska mediechefer. I en intervju med Resumé i går sablade Vassa Eggens medieanalytiker Olle Lidbom ner idén om en gemensam digital plattform för svenska tidningar, av modell Spotify.

– Tanken att ta betalt av prenumeranter på nätet är död. Ingen har lyckats med att göra en Spotify i svensk media. Som det ser ut nu kommer journalistik att vara gratis på nätet. Men det finns undantag i svensk media, sa Olle Lidbom till Resumé då.

Under sommaren har Aftonbladet Plus gjort en marknadsföringsdrive där nya kunder betalar en krona för första månaden. Även Plus Premium har haft ett rabatterat pris. Det har gett resultat. Antalet abonnemang har växt från 214 000 till 220 000 varav 40 000 kunder betalar för Plus Premium – ett nytt all time high.

– Jag reagerade på Olle Lidboms uttalande eftersom det här är en betydande affär för Aftonbladet. En modell som dessutom uppmärksammas internationellt. Vi har en unik position. Det är bara att se på tyska Bild som kopierade vår modell för några år sedan, säger Peter Nelander chef för Aftonbladet Plus till Resumé.

En anledning till att Plus är ett viktigt intäktsben för Aftonbladet är den tidiga etableringen. Satsningen lanserades redan 2003, långt innan betalningsmodeller på nätet var ett hett diskussionsämne.

– Det fanns inte på kartan då. För oss var det ett extra sätt att kapitalisera på papperstidningen.

Peter Nelander vill inte gå ut med vilka intäkter Plus drar in för Schibsted. Ett Plus- abonnemang kostar 39 kronor i månaden medan Premium-kunderna 69 kronor, minus sommarens rabatter. Enligt Plus-chefen är det områden som hälsa, sport, ekonomi och historiska fördjupningar som säljer bäst. Ett annat område, som man vill expandera, är erbjudandesamarbeten med företag som Telenor och Sas Europlus.

– Det är en viktig affär numera och därför har vi under sommaren ökat bemanningen på redaktionen från 4 till 14 medarbetare som en del av strukturomvandlingen eftersom Plus är ett tillväxtområde.  

Vad blir nästa steg?
– Att ta in rörligt i Plus och hitta fler partnerskap. Ju större vi blir ju mer attraktiva blir vi för företagen.

Varför har ni lyckats med det andra mediehus har misslyckas med?
– Vi har fokuserat och satsat under en lång tid och har haft en tjurskallighet. Sedan är det Aftonbladets digitala position som möjliggör att vi säljer. Jag tror att många inte tror att det går att ta betalt digitalt och därför blir bekväma med printaffären. Det är för få som vågat ta steget.

Vad är ditt råd till andra publicister som vill bli bättre på att ta betalt på nätet?
– Att lära sig vad som säljer i rätt kanal. I dag gäller det också att ha ett mobilt fokus eftersom konsumenternas beteende är förändrat.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Olle LidbomAftonbladet Plus

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.