Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Aftonbladet riskerar böter för bantningsannons

Publicerad: 28 mars 2012, 14:32

Aftonbladet har vid flera tillfällen tagit in annonser för Healthzones bantningsprodukt Removyl. Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder tidningen att publicera fler sådana annonser – annars hotar vite på 750 000 kronor.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetKonsumentverket

Redan i november gjorde Konsumentverket klart för Aftonbladet att  reklam för bantingsprodukten Removyl är otillbörlig,  enligt marknadsföringslagen.

Verket slog framförallt ned på påståendena om att bantningsprodukten har egenskaper som leder  till en rejäl, snabb och bestående viktminskning. Och detta utan att användaren  behöver ändra sina kost- eller levnadsvanor.

Enligt Konsumentverket  lovade Aftonbladet att inte publicera annonserna igen, men löftet ska ha  brutits bara några veckor senare i och med att samma annons återigen  dök upp i tidningen.

Nu sätter Konsumentombudsmannen, KO, ned  foten en gång för alla och utfärdar ett förbud mot Aftonbladet att  publicera liknande annonser igen:
– Det är anmärkningsvärt att det  behövdes ett förebudsföreläggande för att förmå Aftonbladet att stoppa  publiceringen, säger Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson i en  kommentar.

Han menar att Aftonbladet redan vid ett "minimum" av  kontroller av sina annonser borde ha upptäckt att det rör sig om en ren  bluff.

Aftonbladet har också godkänt förbudet, som är förenat med ett vite på 750 000 kronor:
–   Jag förutsätter nu att alla seriösa medieföretag tar sitt ansvar och  stoppar publicering av annonser av den här typen, säger Gunnar Larsson i  en kommentar.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

AftonbladetKonsumentverket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.