Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 28 mars 2012, 14:32
Aftonbladet har vid flera tillfällen tagit in annonser för Healthzones bantningsprodukt Removyl. Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder tidningen att publicera fler sådana annonser – annars hotar vite på 750 000 kronor.
Redan i november gjorde Konsumentverket klart för Aftonbladet att reklam för bantingsprodukten Removyl är otillbörlig, enligt marknadsföringslagen.
Verket slog framförallt ned på påståendena om att bantningsprodukten har egenskaper som leder till en rejäl, snabb och bestående viktminskning. Och detta utan att användaren behöver ändra sina kost- eller levnadsvanor.
Enligt Konsumentverket lovade Aftonbladet att inte publicera annonserna igen, men löftet ska ha brutits bara några veckor senare i och med att samma annons återigen dök upp i tidningen.
Nu sätter Konsumentombudsmannen, KO, ned foten en gång för alla och utfärdar ett förbud mot Aftonbladet att publicera liknande annonser igen:
– Det är anmärkningsvärt att det behövdes ett förebudsföreläggande för att förmå Aftonbladet att stoppa publiceringen, säger Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson i en kommentar.
Han menar att Aftonbladet redan vid ett "minimum" av kontroller av sina annonser borde ha upptäckt att det rör sig om en ren bluff.
Aftonbladet har också godkänt förbudet, som är förenat med ett vite på 750 000 kronor:
– Jag förutsätter nu att alla seriösa medieföretag tar sitt ansvar och stoppar publicering av annonser av den här typen, säger Gunnar Larsson i en kommentar.
Karl-Johan Byttner