Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Aftonbladet siktar på 100 Mkr från mobilen

Publicerad: 18 april 2012, 11:13

Jan Helin.

Foto: Magnus Helander.

Aftonbladet storsatsar på reklam i mobilen och räknar med att området ska omsätta 100 miljoner kronor redan i år: – Vi har numera dubbelt så många läsare för våra digitala utgåvor som för print och vi har 1,8 miljoner unika besökare per vecka. Här har just Aftonbladet i mobilen vuxit sig väldigt starkt, säger Jan Helin, chefredaktör för Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan HelinStora Annonsördagen

– Mobilt är ingen liten affär längre. Så uttrycker sig Aftonbladets försäljningschef Anders Berglund under Stora Annonsördagen innan tidningens chefredaktör Jan Helin tar över mikrofonen.

Han berättar att penetrationen för Aftonbladets mobilsajt idag är högre än vad den är för tidningens webbplats.Han förklarar också att tidningen hade mer intäkter inom det digitala under 7 av 12 månader under förra året och passar på att rikta en känga till DN:s vd och chefredaktör Gunilla Herlitz:
– Hon måste säga att hon tror på papperstidningen, men det här handlar om generationsburna beteenden. Teoretiskt sett skulle vi redan idag kunna klippa papperstidningen och ändå vara ett lönsamt mediebolag, säger Jan Helin.

Han menar att företag som har blivit omsprungna som Facit och Kodak förstod vad som hände, men gjorde ingenting åt det. Han passade även på att berätta att Aftonbladet inlett ett partnerskap med SvD:s nya näringslivssajt Nliv som innebär att Aftonbladet lägger upp en ruta med nyheter från Nliv.

Carolina Neurath frågar varför inte Aftonbladets iPad-satsning fallit väl ut och svaret blir:
– Vi satte först stort hopp till iPpad, men om vi ser trafikutvecklingen så har mediebolagen i USA lyckats bättre. Så för oss är det vår mobila satsning som verkligen gäller framöver, säger Jan Helin.

Han menar att det vanligaste idag är att vakna till mobilen och då är det ett perfekt tillfälle att vara först med nyheter:
– Under de första morgontimmarna har vi vår största utgåva, Jan Helin.
Temat för Stora Annonsördagen är Makten över varumärket, men just varumärkesfrågan är något som Jan Helin snarare ser att vd Anna Settman håller i:
– Jag kan mer om nyheter och sådana frågor. Så det är bättre att marknadsfolket får hantera detta, säger Jan Helin.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.