Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Aftonbladet ska vara ett onlinebolag 2017”

Publicerad: 18 december 2013, 14:12

Jan Helin, chef för Aftonbladet och Schibsted Publishing.

Foto: Magnus Helander.

Om fyra år är papperstidningen en biprodukt för Aftobladet. Det är en av Jan Helins visioner för det nya affärsområdet Schibsted Publishing där han blir chef. Dessutom ska de olika företagen bli bättre på att samarbeta.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibsted PublishingJan Helin

Jan Helin har tagit fram en lång rad punkter för hur hans affärsområde ska arbeta i framtiden. För Aftonbladet, den svenska tidning som har kommit längst i strukturomvandlingen, är visionen klar:  

"Aftonbladet ska som första tidning i Sverige klara strukturomvandlingen och fullt ut vara ett onlinebolag 2017 som också ger ut en papperstidning" skriver Helin.  

Papperstidningen står fortfarande för en majoritet av Aftonbladets samlade intäkter, även om annonsintäkterna nu är större från online. Nästa steg blir att ta fram nya betalmodeller som ska motsvara kostnaden för att producera det redaktionella innehållet.

"Vårt mål är att nå dit 2017" enligt Jan Helin.  

Han pratar också om att skapa en miljö där de olika företagen i Schibsted Sverige ska bli bättre på att samverka.  

"Jag har en vision om bilda en typ av campus, en start-up miljö tillsammans med de bästa i landet på just detta: Schibsteds Tillväxtmedier. Det ska vara en miljö som utmanar befintliga strukturer på ett bra sätt. En inbjudande och öppen miljö där såväl en gammal bjässe som Aftonbladet och en ny liten startup som Politism eller Klart.se trivs ihop och lär av varandra".

Så här kommer ledningsgruppen för det nya affärsområdet se ut:
Jan Helin, chef för Schibsted Publishing.
Carina Wiman-Brataas, administration.
Jörgen Konradsson, COO.
Magnus Ringman, HR-chef.
Marica Finnsiö, redaktionschef.
Andreas Aspegren, chef för Nyhetsprodukter.
Annika Söderberg, chef för Nya medieprodukter
Anna Kult, publisher livsstilsomårdena.  
Anders Nylander, försäljningsdirektör.
CRM-chef, vakant.
IT-utvecklingschef, CTO. Vakant. (Aftonbladets utvecklingschef Anders Berg är tillförordnad på denna tjänst så länge rekryteringen pågår).

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.