Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Aftonbladet slår ihop tidning och webb

Publicerad: 16 september 2008, 13:48

Aftonbladet slår ihop nya medier och papperstidningen i ett bolag. Koncernen organiseras om i fyra affärsområden. Mobila tjänster blir nytt affärsområde under Niklas Silow som också leder omstruktureringen.


Niklas Silow, tidigare chefredaktör för Punkt SE, blir chef för mobila tjänster och han leder även omstruktureringen. Foto: Erik Esbjörnsson

Aftonbladets personal informerades i eftermiddag på ett stormöte av koncernchefen Carl Gyllfors om förändringarna. Förhandlingar med facken inleddes redan i går.

Den största förändringen är att tidningen Aftonbladet och Nya medier slås samman i ett gemensamt bolag. Men det blir ingen sammaslagen nyhetsdesk. De båda redaktionerna ska även framgent ha var sin chefredaktör i Jan Helin och Kalle Jungkvist. Däremot ska de båda samarbeta mer kring redaktionella beslut.

Aftonbladet Tillväxtmedier med bland annat Blocket och Hitta.se är även i fortsättningen dotterbolag till Aftonbladet Hierta. Stabsfunktionerna, till exempel personal, marknad, it, information, blir kvar. Däremot införs en matrisorganisation i form av fyra affärsområden:

-  Tillväxtmedier under Mats Eriksson.
   -  Nya medier under Annika Söderberg (Anna Settman är barnledig).
   -  Mobilt under Niklas Silow.
   -  Kvällstidningen vars affärsområdeschefsjobb är vakant.

Tanken bakom omorganisationen är att kapitalisera bättre på det faktum att Aftonbladet har 40 procent av den samlade trafiken på landets tio största sajter. Samordnad journalistik ska öka trafiken som ska ge höjda intäkter. Koncernen redovisade efter semestern sitt bästa halvårsresultat någonsin med ett rörelseresultat strax under en kvarts miljard kronor.

  Det här är en av våra mest offensiva satsningar någonsin. Genom att riva  bolagsgränsen mellan Kvällstidningen och Nya Medier skapar vi förutsättningar  för ökat samarbete och att jobba smartare för att på det sättet utveckla vår  journalistik, våra produkter samt göra nya framgångsrika affärer inom ramen för  vår nu fastställda mediehusstrategi, säger Carl Gyllfors i en kommentar.

Jan Helin:

– Vi  tror inte på att blanda ihop organisationerna. Istället river vi det juridiska  hinder som två olika bolag de senaste åren har inneburit.

– Aftonbladets  nya gemensamma mediehusstrategi innebär också att vi kastar ljus över det faktum  att journalistik genererar nättrafik som i sin tur skapar stora ekonomiska  värden.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.