Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Aftonbladet slår tillbaka: ”Expressen vinner ingen mark”

Publicerad: 29 December 2016, 09:23

Sofia Olsson Olsén

Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén försvarar sig mot kritiken från Thomas Matsson. Hon anser att KIA-Index har tappat i relevans samtidigt som hon avfärdar att Expressen ska ha vunnit marknadsandelar.


Ämnen i artikeln:

Sofia Olsson OlsénThomas MattssonKia-IndexSchibsted

När Schibsted lämnar KIA-Index kommer inte Sveriges ledande nyhetssajt att redovisa siffror med den gemensamma valutan. Beslutet kritiserades starkt av Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, som anser att det leder till bristande transparens och överblick.

LÄS MER: Thomas Mattsson starkt kritisk till Schibsteds sorti från KIA-Index

Aftonbladet-ledningen hävdar å sin sida att Orvesto Internet är mer relevant än KIA-Index eftersom det mäter mäter hur många faktiska personer en sajt når, inte antalet webbläsare. Ett ärligare sätt att redovisa trafik, enligt dem.

Hur ser du på transparensen och möjligheten att göra jämförelser mellan er och konkurrenten nu när ni inte längre finns med i Kia?
– KIA Index mätmetoder har tappat i relevans. Vi vet alla att många enskilda individer surfar in på Aftonbladet med olika devices och det relevanta och självklara jämförelsebegreppet är ju individer, inte unika webbläsare. Vi kommer därför att redovisa våra räckviddssiffror via Orvesto Internet och hoppas att fler följer efter oss dit. Dessutom finns inte Aftonbladets och Schibsteds verkliga och viktiga konkurrenter, Facebook och Google, på KIA Index, säger Sofia Olsson Olsén till Resumé.

LÄS MER: Schibsted lämnar KIA-Index

Finns det någon fördel för Aftonbladet med att inte vara anslutna till Kia Index?
– Ja, våra annonsköpare får en betydligt mer relevant och tydlig information om vår räckvidd jämfört med hur det är idag.

I en intervju med Resumé i går pekade Expressens chefredaktör Thomas Mattsson på att Aftonbladet vid upprepade tillfällen lämnat mätningar när Expressen knappat in eller till om med gått om.

– Vi har ju varit med om detta förr: när Expressen åter blev störst i print så lämnade Aftonbladet TS-mätningen, när Expressen TV en vecka blev störst på KIA-index webb-tv så hoppade Aftonbladet TV av den listan veckan efter... så jag har redan tidigare offentligt sagt att det bara varit en tidsfråga innan de börjar kritisera "unika besök" med, givet att Expressen ju gått från till exempel mindre än 20 procents marknadsandel till 46 procent för mobilen, sade Thomas Mattsson till Resumé då.

I ett blogginlägg från Expressens chefredaktör hänvisar han till tidningens analyschef Josefina Rickardt som kom med följande siffror: "Expressen har haft en fenomenal trafiktillväxt det senaste året; hittills i år har vi växt med 34% i sidvisningar – vilket kan jämföras med Bladet som bara växer med 4% eller DN som tappar 4%."

Vad säger du om Thomas Mattssons kritik mot att ni på Aftonbladet lämnat valutor som TS, KIA-Index för webb-tv och nu KIA-Index när Expressen vunnit mark?
– Expressen vinner ingen mark. Det visar inte minst de senaste och för oss sista siffrorna i KIA Index. Alla Aftonbladets tre huvudavdelningar - nyheter, sport och nöje – är större än Expressen. Vissa betydligt större. Expressen tar inga marknadsandelar. En marknad består av människor, inte det tekniska måttet webbläsare.

LÄS MER: Så ska KIA-Index se till att inte fler sajter lämnar

Ni säger att unika besökare har tappat i betydelse, samtidigt är ni inte sena med att berätta om trafikrekord när det går bra. Hur går det ihop?
– Hittills har vi mätt via KIA Index. Givetvis har vi då också uppmärksammat när det går bra för oss. Med morgondagens Orvesto Internet redovisar vi en mer sann och relevant bild av hur det går för Aftonbladet. Och vi kommer självklart även fortsättningsvis att fira segrar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.