Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Aftonbladet startar Nöjesbladet

Publicerad: 28 Oktober 2008, 13:27

Resume.se kan avslöja att Aftonbladet startar Nöjesbladet – en nöjesbilaga på 24 sidor varje fredag, lördag och söndag. Storsatsningen ska bromsa upplagefallet. – Det stärker helgerbjudandet, säger chefredaktören Jan Helin.


Aftonbladets chefredaktör Jan Helin. Foto: Erik Esbjörnsson.

September blev en upplagemässigt becksvart månad för Aftonbladet som redovisade ett tapp med 10,5 procent och noterade sin lägsta upplagesiffra på 2000-talet, 359 100 exemplar.

Nu mobiliserar tidningen rejält för att bromsa raset.

Resume.se kan avslöja att Aftonbladet gör en av sina största satsningar på flera år.

Nöjessidorna blir en bilaga i huvudtidningen – på samma sätt som Sportbladet, som startades år 2000.

Bilagan, som blir 24 sidor tjock, heter Nöjesbladet och kommer ut fredag, lördag och söndag med start nu på fredag. Arbetet har pågått sedan i våras.

I morgon startar en reklamkampanj som ska få upp folks ögon för det nya helgerbjudandet som nu alltså består av huvudtidningen, Sportbladet och Nöjesbladet.

– Det här är en stor satsning mot läsarna. Det stärker vårt helgerbjudande. Vi breddar nöjesbevakningen och utvecklar nöjesjournalistiken, säger Jan Helin till Resume.se.

Målgruppen är folk i åldern 30-50 år där konsumtionen av musik och film ökar starkt.
– De som är yngre konsumerar media på ett annat sätt, de går andra vägar, säger Helin.

Nöjesbladet kopplas även till nätet där nöjesavdelningen får samma namn.

Det blir musik, film och tv-bevakningen utökas – även dramaserier, som blivit allt populärare genom nedladdning, kommer att få ett ökat utrymme i rapporteringen. Bilagan kommer inte att vara lika fokuserad på kändisar som Klick.

– Med den här förändringen visar vi att vi tar nöje på största allvar. Vår nöjesjournalistik ska utvecklas på samma sätt som Sportbladets journalistik. Tidigare var sportjournalistiken mest resultatrapportering, nu ser bevakningen helt annorlunda ut, säger Jan Helin.

I fredag tryckte Expressen nöjesbilagan ”Nöje XL”. Det beskrevs som ett test, men Expressen meddelade i dag att man kommer att fortsätta att göra ”Nöje XL” – dock inte varje fredag.

Enligt vad Resume.se erfar fick Expressen nys om Aftonbladets kommande satsning och drog igång ”Nöje XL” för att störa konkurrenten.
– Expressen är och nosar i samma område, säger Jan Helin.

Vad tyckte du om deras ”Nöje XL”?
– Den såg väldigt hastigt ihopkommen ut.

Aftonbladet gör inga större förändringar på personalsidan, mer än att det behövs mer redigeringskraft. Kicki Pousette är nöjeschef och fredagsbilagan Klick kommer att fortsätta ges ut som vanligt.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.