Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 25 September 2012, 09:50
I samarbete med Hyper Island gör Aftonbladet sin största satsning någonsin på kunskapsutveckling. Resultatet är en onlineutbildning för de anställda värd flera miljoner per år.
Aftonbladet Online Academy, som den nya utbildningen ska heta, ska enligt Aftonbladet vara ett kunskaps- och innovationscentrum kring framtidens onlinejournalistik, sociala medier och digital affärsutveckling.
Enligt Aftonbladet själva är det deras enskilt största satsning i kunskapsutveckling någonsin. Det kommande året investerar de flera miljoner kronor i utbildningsinsatser för samtliga medarbetare på Aftonbladet.
– Syftet med akademien är att Aftonbladets medarbetare bäst och snabbast ska förstå förändringarna i omvärlden och kunna utveckla såväl journalistiken som affären. Journalistiken har fantastiska möjligheter i den nya medievärlden, men vi måste till exempel på riktigt förstå hur vi bättre kan utnyttja verktygen som sociala medier erbjuder, säger Jan Helin, publisher på Aftonbladet i en kommentar.
Enligt Jan Helin är Aftonbladets mål att bli ett onlinebolag som också har en printutgåva.
– Alla mediebolag står inför enorma utmaningar i den pågående strukturomvandlingen. Vi tror att det bästa sättet att ta sig an utmaningarna är att tillsammans med våra medarbetare, våra läsare och partners utveckla Aftonbladet till en ständigt lärande organisation, säger Jan Helin.
Med utbildningen inleder man ett samarbete med reklamskolan Hyper Island.
– Det känns spännande att jobba med Aftonbladet, ett bolag som redan är i absolut framkant, men som samtidigt ser att man måste hitta nya metoder för att fortsätta vara det. Vår roll är att utbilda medarbetarna i att forma långsiktiga strategier som ska skapa morgondagens tjänster och bygga den framtida organisationen, säger Johanna Frelin, vd Hyper Island, i en kommentar.
Linus Fremin