Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 13 februari 2014, 07:20
Aftonbladet minskar vinsten för helåret med 29 miljoner kronor till 283 miljoner kronor. Året avslutas dock starkt med en ökning på 17 miljoner kronor till 99 miljoner kronor under Q4. – Vi gör en mycket stark avslutning på året med bibehållen marginal, tack vare en rekordstor räckvidd och kraftigt ökande intäkter online, säger Aftonbladets publisher i en kommentar.
Aftonbladet slog räckviddsrekord under november med uppemot 3,2 miljoner dagliga läsare. Onlineintäkterna steg med 15 procent.
– Vi ökar mobilintäkterna med 111 procent, mycket tack vare produktutveckling som geostyrd annonsering, säger Jan Helin.
Han konstaterar att även om intäkterna från tv-verksamheten är relativt små ökar de med 135 procent under det sista kvartalet.
– Vi har lång väg kvar i utvecklingen av Aftonbladet TV, men vi börjar kapitalisera på nya sätt, och vi fortsätter investera både redaktionellt och i annonsprodukter, säger Jan Helin.
Aftonbladet Plus hade 170 000 prenumeranter vid årsskiftet och befinner sig i en intensiv utvecklingsfas, enligt Jan Helin.
– Tack vare utveckling av datadriven analys lär vi oss mer om hur våra kunder agerar, varför de köper och varför de hoppar av, säger Jan Helin i en kommentar.
Han menar att just Plus-tjänster är en av Aftonbladets viktigaste fokusområden under 2014 i kombination med datadriven utveckling av dess annonsprodukter.
På printsidan är målet att fortsätta optimera lönsamhet och en höjning av lösnummerpriset har bidragit till högre intäkter.
– Utvecklingen för printprodukter är fortsatt tuff, men tack vare god kostnadskontroll har vi lägre kostnader än i fjol och lägre kostnader än budget, säger Jan Helin i en kommentar.
Aftonbladets omsättning går från nära 2,2 miljarder kronor under 2012 till strax under 2,1 miljarder kronor under 2013. Det vill säga en minskning med cirka 100 miljoner kronor.
Aftonbladet har 400 anställda.
Karl-Johan Byttner