Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 18 november 2016, 09:22
Foto: Björn Elgstrand
Renare design, snabbare laddning, nya annonsformat och enklare för redaktörerna. Det är målsättningen när Aftonbladet.se byter teknisk miljö.
Aftonbladet.se går över till den nya tekniska plattformen Schibsted Publishing Platform. Omni och Svenska Dagbladet använder redan verktyget för innehållsproduktion.
Syftet är att lyfta fram journalistiken med en renare design, liksom att minska laddningstiden, förenkla för redaktörerna och att erbjuda smartare annonsformat.
– Nu får vi bättre förutsättningar att driva kampen mot de amerikanska onlinejättarna, såväl när det gäller att attrahera användare som annonsörer, säger Sofia Olsson Olsén, Aftonbladets publisher.
När designen är helt implementerad någon gång under vintern kommer startsidan att ändra utseende. Den största förändringen som läsarna hittills har kunnat märka är att laddningstiden på desktop nu är kortare.
– Nu kan vi erbjuda smart ads, annonser som laddas när användaren ser dem och som garanterar hög viewability, så att kunden vet att även annonser som ligger långt ner har exponerats för användarna. Det är ett viktigt steg in i en riktigt digital annonsvärld och det stärker vår konkurrenskraft som annonskanal, säger Andreas Aspegren, onlinechef
Den nya plattformen ska också göra det snabbare att publicera nyheter, vilket underlättar i breaking news-lägen.
Björn Wallenberg